Szukasz narzędzia, które pomoże Ci monitorować stronę internetową ? Twoja witryna pozycjonuje się nisko i nie wiesz od czego zacząć? Ten artykuł z pewnością pomoże Ci podnieść Twoją witrynę w rankingu Google. Zapraszamy do lektury.

Co to jest Google Search Console? Dowiedz się więcej!

Google Search Console to przede wszystkim bezpłatna usługa Google, która pomaga w monitorowaniu pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Narzędzie to pozwala  m.in. na znalezienie problemów związanych z witrynami oraz ich wyeliminowaniu. Nie musisz rejestrować konta w Search Console, aby wyświetlać  stronę w wynikach wyszukiwania Google, ale dzięki tej opcji możesz zrozumieć i poprawić odbiór Twojej witryny przez Google.

Platforma ta udostępnia narzędzia i raporty umożliwiające:

  • Sprawdzanie, czy Google może znaleźć i zindeksować Twoją witrynę,
  • Rozwiązanie problemów z indeksowaniem i zarządzaniem indeksowania nowej lub zaktualizowanej treści,
  • Wyświetlanie danych o ruchu w wyszukiwarce Google związanych z Twoją witryną – jak często witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania, zapytania, które powodują jej wyświetlenie, jak często użytkownicy klikają te zapytania, aby wejść na witrynę itp.,
  • Wysłanie powiadomienia, gdy Google wykryje indeksowanie, spam lub inne naruszenia w Twojej witrynie,
  • Sprawdzenie, które witryny zawierają linki do Twoich stron,
  • Eliminację problemów ze stronami AMP, obsługą urządzeń mobilnych i innymi funkcjami wyszukiwarek.

Wskaźniki, jakie wchodzą w skład Google Search Console:

  • Łączna liczba kliknięć – informuje ile kliknięć w link do Twojej strony zostało przekierowanych z wyszukiwarki Google,
  • Łączna liczba wyświetleń – jest to liczba mówiąca ile razy użytkownik mógł przescrollować lub widzieć link do twojej strony w wyszukiwaniach Google,
  • CTR – pokazuje, ile osób które widziało nasz link kliknęło w niego. Liczba jest podawana  w procentach,
  • Średnia pozycja – to pozycja strony w wynikach wyszukiwania w danym okresie, z uwzględnieniem najwyższych wartości – średnia pozycja naszej strony w wyszukiwaniach Google. Podawana jest również nasza najwyższa pozycja, którą udało nam się osiągnąć.

Wspomniane powyżej wskaźniki mogą zostać wyświetlone w formie wykresu, którego przedziały czasowe są proponowane przez samą usługę. Możemy dowolnie je zmieniać wpisując swoje własne zakresy dat. Te narzędzia pozwolą nam również dowiedzieć się z jakich urządzeń najczęściej korzystają użytkownicy, jakie frazy się na nim znajdują, co przeglądający klikają lub co wyszukują na naszej stronie internetowej. Google Search Console pod tym względem jest przede wszystkim rozbudowanym narzędziem i pozwala nam nie tylko analizować podstawowe wyniki wyszukiwań ale jeszcze pozwala na analizę grafik lub filmów.

Jakie możliwości daje stan indeksowania w Google Search Console?

Google Search Console - narzędzie analityczne

Google Search Console – narzędzie analityczne

Raport ten daje użytkownikowi tego narzędzia bardzo dużo informacji na temat powiązań w jego własnej witrynie. Śledzenie indeksowania w Google Search Console jest rozbudowane i dostarcza dużo ważnych informacji o tym jak GOOGLE postrzega daną domenę. Podaje użytkownikowi spis zaindeksowanych stron, ich liczbę, a w przypadku błędów w indeksowaniu wyświetla odpowiedni komunikat, z którego możemy dowiedzieć się dlaczego dany błąd wystąpił co znacząco ułatwia rozwiązywanie problemów w tym zakresie. Umożliwia też podgląd stron wykluczonych przez użytkownika oraz wyświetla ostrzeżenia, które są skierowane do stron, jakie najprawdopodobniej nie powinny zostać zaindeksowane.

Czy Google Search Console dostarcza informacji o linkach?

Usługa GSC ma na swoim wyposażeniu narzędzie przeznaczone do sprawdzania linków. Narzędzie to niewątpliwie jest bardzo przydatne przy budowaniu strategi LinkBuildingu – tak ważnej przy optymalizacji witryny SEO.

Paweł Tatar

Raport o linkach witryny dostarcza niewątpliwie szczegółowe informacje o:

  • Najczęściej linkowanych stronach – są to linki, które my umieszczamy na stronie i odsyłają one nas do stron innych twórców. Będą one wyświetlane w kolejności malejącej zaczynając od strony, która ma tych linków najwięcej. Raport ten daje możliwość przeglądnięcia witryn, które odsyłają do naszej strony. Daje nam to informacje, które strony cieszą się największą popularnością i pozwalają ocenić czy najważniejsze strony (tj. Strona Główna) mają tych linków najwięcej.
  • Witrynach z największą liczbą linków przychodzących – ten raport wyświetla informacje odnośnie ilości linków prowadzących do twojej witryny. Podczas pozycjonowania strony liczy się różnorodność źródeł. Raport ten będzie przydatny, gdy będziemy chcieli sprawdzić ile różnych witryn do nas linkuje oraz jak dużo tych linków jest.
  • Linkach wewnętrznych – linki wewnętrzne, to te które odsyłają nas do podstron w tej samej domenie. Reasumując jest to liczba linków, które umieszczamy do naszych artykułów, tekstów, stron itp.  Podczas pozycjonowania naszej strony internetowej trzeba zwrócić uwagę również na te linki. Im więcej linków tym bardziej atrakcyjna staje się nasza domena dla algorytmów Google (po więcej informacji na temat wpływu linkowania zapraszamy do artykułu o Domain Authority).
  • Tekstach z największą liczbą linków przychodzących – wyświetla nam informacje,  jakie frazy najczęściej odsyłają do naszych stron. Mogą to być np.: pełny adres strony, nazwa firmy itp.