Szukasz narzędzia, które pomoże Ci monitorować Twoją stronę internetową? Twoja witryna pozycjonuje się znacznie za nisko i nie wiesz co zrobić, aby poprawić jej wyniki? Bez cienia wątpliwości – ten artykuł pomoże Ci podnieść swoją witrynę w rankingu Google i rozjaśni niektóre kwestie. Zapraszamy do lektury!

Do czego służy narzędzie analityczne Google Search Console?

Do czego służy narzędzie analityczne Google Search Console?

Google Search Console – Konsola wyszukiwania Google

Konsola wyszukiwania Google? A co to takiego? Śpieszymy z odpowiedzią – Google Search Console to bezpłatne narzędzie do analizy sieci oferowane przez Google.

Za pomocą Google Search Console możemy analizować i monitorować zarówno strony internetowe, jak i aplikacje. Oprócz centralnych informacji o czynnikach na stronie i poza nią, użytkownicy mogą również otrzymywać powiadomienia o nienaturalnych linkach, lub jeśli ich witryna została zhakowana.

Narzędzie to pozwala m.in. na znalezienie problemów związanych z witrynami oraz ich wyeliminowaniu. Nie musisz rejestrować konta w Search Console, aby wyświetlać  stronę w wynikach wyszukiwania Google, ale dzięki tej opcji możesz zrozumieć i poprawić odbiór Twojej witryny przez Google.

Platforma ta udostępnia narzędzia i raporty umożliwiające:

  • Sprawdzanie, czy Google może znaleźć i zindeksować Twoją witrynę,
  • Rozwiązanie problemów z indeksowaniem i zarządzaniem indeksowania nowej lub zaktualizowanej treści,
  • Wyświetlanie danych o ruchu w wyszukiwarce Google związanych z Twoją witryną – jak często witryna pojawia się w wynikach wyszukiwania, zapytania, które powodują jej wyświetlenie, jak często użytkownicy klikają te zapytania, aby wejść na witrynę itp.,
  • Wysłanie powiadomienia, gdy Google wykryje indeksowanie, spam lub inne naruszenia w Twojej witrynie,
  • Sprawdzenie, które witryny zawierają linki do Twoich stron,
  • Eliminację problemów ze stronami AMP, obsługą urządzeń mobilnych i innymi funkcjami wyszukiwarek.
Do czego służy narzędzie analityczne Google Search Console?

Do czego służy narzędzie analityczne Google Search Console?

Wskaźniki, jakie wchodzą w skład Google Search Console:

  • Łączna liczba kliknięć – informuje ile kliknięć w link do Twojej strony zostało przekierowanych z wyszukiwarki Google,
  • Łączna liczba wyświetleń – jest to liczba mówiąca ile razy użytkownik mógł przescrollować lub widzieć link do twojej strony w wyszukiwaniach Google,
  • CTR – pokazuje, ile osób które widziało nasz link kliknęło w niego. Liczba jest podawana  w procentach,
  • Średnia pozycja – to pozycja strony w wynikach wyszukiwania w danym okresie, z uwzględnieniem najwyższych wartości – średnia pozycja naszej strony w wyszukiwaniach Google. Podawana jest również nasza najwyższa pozycja, którą udało nam się osiągnąć.

Wspomniane powyżej wskaźniki mogą zostać wyświetlone w formie wykresu, którego przedziały czasowe są proponowane przez samą usługę. Możemy dowolnie je zmieniać wpisując swoje własne zakresy dat. Te narzędzia pozwolą nam również dowiedzieć się z jakich urządzeń najczęściej korzystają użytkownicy, jakie frazy się na nim znajdują, co przeglądający klikają lub co wyszukują na naszej stronie internetowej.

Google Search Console pod tym względem jest przede wszystkim rozbudowanym narzędziem i pozwala nam nie tylko analizować podstawowe wyniki wyszukiwań ale jeszcze pozwala na analizę grafik lub filmów.

Czy Google Search Console dostarcza informacji o linkach?

Usługa GSC ma na swoim wyposażeniu narzędzie przeznaczone do sprawdzania linków. Narzędzie to niewątpliwie jest bardzo przydatne przy budowaniu strategi LinkBuildingu – tak ważnej przy optymalizacji witryny SEO.

Raport o linkach witryny dostarcza niewątpliwie szczegółowe informacje o:

  • Najczęściej linkowanych stronach – są to linki, które my umieszczamy na stronie i odsyłają one nas do stron innych twórców. Będą one wyświetlane w kolejności malejącej zaczynając od strony, która ma tych linków najwięcej. Raport ten daje możliwość przeglądnięcia witryn, które odsyłają do naszej strony. Daje nam to informacje, które strony cieszą się największą popularnością i pozwalają ocenić czy najważniejsze strony (tj. Strona Główna) mają tych linków najwięcej.
  • Witrynach z największą liczbą linków przychodzących – ten raport wyświetla informacje odnośnie ilości linków prowadzących do twojej witryny. Podczas pozycjonowania strony liczy się różnorodność źródeł. Raport ten będzie przydatny, gdy będziemy chcieli sprawdzić ile różnych witryn do nas linkuje oraz jak dużo tych linków jest.
  • Linkach wewnętrznych – linki wewnętrzne, to te które odsyłają nas do podstron w tej samej domenie. Reasumując jest to liczba linków, które umieszczamy do naszych artykułów, tekstów, stron itp.  Podczas pozycjonowania naszej strony internetowej trzeba zwrócić uwagę również na te linki. Im więcej linków tym bardziej atrakcyjna staje się nasza domena dla algorytmów Google (po więcej informacji na temat wpływu linkowania zapraszamy do naszego artykułu o Domain Authority).
  • Tekstach z największą liczbą linków przychodzących – wyświetla nam informacje,  jakie frazy najczęściej odsyłają do naszych stron. Mogą to być np.: pełny adres strony, nazwa firmy itp.

Przewodnik po Google Search Console

  • Pulpit nawigacyjny: tutaj użytkownicy otrzymują wszystkie centralne dane dotyczące analizy wyszukiwania, map witryn i błędów indeksowania
  • Wyświetlaj w wyszukiwaniu: w tej sekcji znajdziesz analizy metainformacji, a także sprawdzanie witryn AMP , danych strukturalnych, kart rozszerzonych i Markera danych.
  • Zapytania wyszukiwania: to narzędzie oferuje precyzyjne dane dotyczące współczynników kliknięć, rankingów i wyświetleń w SERP
  • Indeks Google: stan indeksacji witryny można znaleźć tutaj. Sekcja zawiera również narzędzie do tymczasowego usuwania adresów URL z indeksu oraz narzędzie do analizy zasobów, które są blokowane przez plik robots.txt.
  • Indeksowanie: W tym segmencie użytkownicy mają możliwość wywoływania błędów oraz statystyk. Ponadto można tam testować plik robots.txt oraz sitemap.xml. Ponadto witryny można wywoływać w takiej postaci, w jakiej widzi je Googlebot. Za pomocą tego narzędzia można również wysyłać adresy URL bezpośrednio do indeksu Google.

Czy muszę używać Google Search Console, aby uzyskać lepszą pozycję w Google?

Żadne magiczne narzędzie nie zapewni Ci najwyższej pozycji w rankingu – ale korzystanie z Google Search Console daje bardzo dobry wgląd w to, gdzie Twoja witryna znajduje się w SERP i jak Google ją odkrywa.

Poza tym, usługa GSC zapewnia nam następujące korzyści:

  • Korzystanie z Google Search Console jest darmowe,
  • Dane pochodzą z Google,
  • Posiada szeroki zakres funkcji,
  • Pokazuje problemy z indeksowaniem,
  • Podaje informacje na temat indeksowania mobilnego, szybkości oraz użyteczności strony
  • Umożliwia testowanie i przesyłanie treści
  • Oferuje dalszą funkcjonalność za pośrednictwem interfejsu API

Ranking strony internetowej to nieustający wysiłek i musisz użyć wszystkich narzędzi, jakie masz do dyspozycji, aby dostać się na pierwszą stronę. Dobrą stroną jest to, że Google oferuje swoim użytkownikom użyteczne narzędzia, aby dotrzeć do tego punktu.

Zadzwoń lub napisz do nas!!!