Strategic Planning Institute określił, że oszczędzając na marketingu w czasie kryzysu tracisz potencjalnie więcej niż Ci, którzy w niego inwestują.

„Edukacja jest najlepszą bronią dzięki której można zmieniać świat” Nelson Mandela

W związku z nastałym już kryzysem udostępniam proste info na temat właściwego zachowania w czasach spowolnienia gospodarczego. Obecny kryzys nie jest wyjątkowy w dziejach świata. Takie „eventy” występowały już wielokrotnie – uczmy się z doświadczeń przodków.

Poniżej zebrałem zbiór wniosków z poprzednich recesji:

  • 1920 – Kellogg’s zwiększył budżet marketingowy o 20%. Zyskał 30% i wybił się na lidera kategorii.
  • 1933 – Chrysler dzięki inwestycji w marketing podczas recesji wyprzedził Forda w USA.
  • 1973 – Volkswagen tnie wydatki na marketing. Jednocześnie Toyota utrzymuje budżet marketingowy. W 1976 – Toyota przewyższa Volkswagen w USA.
  • 1991 – McDonalds  obniża wydatki na marketing. PizzaHut i Taco Bell zwiększa. Wynik to zyski: Pizza Hut + 61% Taco Bell +40% / McDonalds – 28%
  • 2001 – Duży kryzys branży IT i bańka na  DOT COM [.com]. Apple – wypuszcza nowy produkt: iPad. Marka odnosi ogromny sukces.
  • 2008 – Pepsi tnie budżet marketingowy i traci pozycję wicelidera
  • 2009 – Amazon inwestuje ogromne środki w promocję, dzięki czemu zyskuje +28%.

Wnioski nasuwają się same:

  • Myśl długoterminowo, nie ulegaj panice i inwestuj w technologie.
  • Koszt reklam spada podczas kryzysu.
  • Pokaż się jako stabilny gracz.
  • Krótkoterminowe myślenie i mylenie biznesu z zakładką w excelu może się źle odbić na marce.

Cięcie marketingu w czasie recesji może być odebrane jako pokazówka, a nie realne działania – szczególnie, że wiedza mówi co innego.

Podczas kryzysu wiele film kieruje się krótkoterminową kalkulacją i tnie wydatki w sposób szablonowy zaczynając od marketingu.

Tylko ułamek organizacji myśli inaczej – i to one na tym wygrywają.

Warto dopracować technikę – kryzys to szansa, a nie tylko zagrożenie.

Kiedy jest dobrze, powinieneś się reklamować, kiedy jest recesja – musisz się reklamować.