Kryzys może wywrócić wszystko do góry nogami. Stawia wiele osób i firm w trudnych sytuacjach, w których będą musieli ustalać priorytety i koncentrować się na tym, co jest naprawdę ważne. Na tym, co pomoże im przetrwać okres niepokoju i niepewności.

Marketing w czasie kryzysu - kilka cennych porad do wdrożenia od zaraz

Pandemia panująca na świecie zmieniła wszystko, począwszy od sposobu, w jaki ludzie szukają informacji, komunikują się, a nawet kupują. Zmiany te oznaczają, że marki muszą przemyśleć, w jaki sposób reklamują się klientom i znaleźć nowe sposoby na budowanie lojalności.

Sposób w jaki ludzie pracują w firmach również uległ radykalnej zmianie – dni od 9 do 5 w biurze zostały zastąpione pracą zdalną i hybrydową. Ta drastyczna zmiana zmusiła firmy do ponownej oceny, w jaki sposób zespoły mogą się komunikować i współpracować, aby osiągnąć sukces biznesowy.

Jak więc marki nauczyły się radzić sobie z Covid-19 i jaki ma to wpływ na dzisiejsze i przyszłe działania marketingu?

W związku z obecnym już kryzysem udostępniamy proste rady na temat właściwego zachowania w czasach spowolnienia gospodarczego. Obecny kryzys nie jest wyjątkowy w dziejach świata. Takie „eventy” występowały już wielokrotnie – uczmy się zatem z doświadczeń przodków.

Nikt nie powiedział, że w czasach kryzysu masz całkowicie rezygnować z strategii marketingowych i reklamowania się Strategic Planning Institute określił, że oszczędzając na marketingu w czasie kryzysu tracisz potencjalnie więcej niż Ci, którzy w niego inwestują.

Należy jednak zwrócić uwagę na jeden, bardzo istotny fakt – reklamy i wiadomości kierowane do odbiorców w tak szczególnym czasie powinny być bardziej ludzkie i empatyczne.

Prowadzenie firmy w obliczu kryzysu – kilka przydatnych wskazówek

Nie wykorzystuj sytuacji

Kryzys to wbrew pozorom dobra szansa, aby udowodnić rynkowi, że Twojej marce zależy nie tylko na zarabianiu pieniędzy. Pokaż klientom, że Ci na nich zależy, a ich dobre samopoczucie i zdrowie jest dla Ciebie ważne.

Nie wykorzystuj kryzysu – z pewnością nie zrobi to dobrego wrażenia na twoich odbiorcach, wręcz przeciwnie, pozostawi wyłącznie niesmak. Zamiast tego potraktuj to jako okazję do pomocy swoim odbiorcom, zespołowi i społeczności.

Prowadź mądry, odpowiedzialny i stanowczy marketing

Jak Twoje produkty lub usługi mogą rozwiązywać problemy Twoich klientów podczas kryzysu? Czy Twoi klienci są świadomi tych rozwiązań? Uświadom swoim odbiorcom w jakie wartości zyskają z Twoich produktów i/lub usług – możesz wykorzystać do tego spersonalizowane wiadomości, czy e-maile.

Przyciągnij klientów rabatami

Skup się także na klientach, którzy podczas pandemii nie korzystali z Twoich usług. Włącz długie listy remarketingowe. Lista odbiorców remarketingu to zestawienie plików cookie lub identyfikatorów wyświetlania reklam mobilnych wskazujące grupę użytkowników, których chcesz ponownie zaangażować, ponieważ wykazują dużą skłonność do realizowania konwersji.

Jednym z najskuteczniejszych kampanii remarketingowych są kampanie z promocjami, rabatami i wyprzedażami.  Zwiększ budżet dla sieci reklamowej, stwórz specjalne banery, reklamy elastyczne, widea i kampanie reklamowe w Gmail. Świetnie sprawdzą się tu także reklamy w Facebook Ads, czy mailingi.

Postaraj się być optymistą

Optymizm jest wyjątkowo ważny, w szególności w czasach kryzysu. Pomaga nam przetrwać trudne chwile i zachować nadzieję na lepsze jutro. Znajdź i podziel się historiami ludzkiej wytrwałości, kreatywności i innowacji w czasach kryzysu. Kryzys to sytuacja przejściowa. Bycie pozytywnym nie tylko pomaga przetrwać burzę, ale także przygotować się na to, co będzie dalej.

Podwój wysiłki SEO

Empatia wobec klienta powinna być na pierwszym miejscu w marketingu w każdym momencie, a zwłaszcza w czasie kryzysu. Częścią tego jest dostarczanie rozwiązań i odpowiedzi, których potrzebują klienci, a SEO pozostaje często używanym kanałem wyszukiwania informacji.

Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Stawiaj ludzi na pierwszym miejscu. Bądź aktywny w mediach społecznościowych – publikuj wartościowe treści, okaż wsparcie i dowiedz się, w jaki sposób możesz pomóc.

Kryzys - zagrożenie czy szansa?

Kryzys – zagrożenie czy szansa?

Udowodniono, że dobrze poprowadzona promocja w trakcie kryzysu gospodarczego, może wpłynąć pozytywnie na rozwój firmy. W ciężkim, niepewnym okresie zapewne większość Twojej konkurencji będzie ciąć koszty – zaczynając od marketingu. Dzięki temu twoje reklamy mają szansę stać się bardziej widoczne, a ceny za kliknięcia w nie tańsze niż wcześniej. To doskonała szansa aby umocnić swój brand i zyskać nowych odbiorców.

Doskonałym przykładem może być sytuacja, jaka miała miejsce w latach 1990-1991.

W czasie recesji gospodarczej dobrze wszystkim znana restauracja McDonalds obniżyła koszty reklam, a restauracje takie jak Pizza Hut i Taco Bell zwiększyły swoje wydatki na marketing. Po zakończonym kryzysie Pizza Hut zanotowała wzrost o 61%, Taco Bell o 40%, a restauracja McDonalds w porównaniu  z wcześniejszymi wynikami spadek aż o 28%.

Inne przykłady tego, jak ważna jest reklama w okresie kryzysu:

  • 1920 – Kellogg’s zwiększył budżet marketingowy o 20%. Zyskał 30% i wybił się na lidera kategorii.
  • 1933 – Chrysler dzięki inwestycji w marketing podczas recesji wyprzedził Forda w USA.
  • 1973 – Volkswagen tnie wydatki na marketing. Jednocześnie Toyota utrzymuje budżet marketingowy. W 1976 – Toyota przewyższa Volkswagen w USA.
  • 1991 – McDonalds  obniża wydatki na marketing. PizzaHut i Taco Bell zwiększa. Wynik to zyski: Pizza Hut + 61% Taco Bell +40% / McDonalds – 28%
  • 2001 – Duży kryzys branży IT i bańka na  DOT COM [.com]. Apple – wypuszcza nowy produkt: iPad. Marka odnosi ogromny sukces.
  • 2008 – Pepsi tnie budżet marketingowy i traci pozycję wicelidera
  • 2009 – Amazon inwestuje ogromne środki w promocję, dzięki czemu zyskuje +28%.

Kryzys - zagrożenie czy szansa?

Wnioski nasuwają się same:

  • Myśl długoterminowo – nie ulegaj panice i inwestuj w technologie.
  • Pamiętaj – koszt reklam spada podczas kryzysu.
  • Pokaż się jako stabilny gracz.
  • Krótkoterminowe myślenie i mylenie biznesu z zakładką w excelu może się źle odbić na marce.

Cięcie marketingu w czasie recesji może być odebrane jako pokazówka, a nie realne działania – szczególnie, że wiedza mówi co innego.

Podczas kryzysu wiele film kieruje się krótkoterminową kalkulacją i tnie wydatki w sposób szablonowy zaczynając od marketingu.

Tylko ułamek organizacji myśli inaczej – i to one na tym wygrywają.

Warto dopracować technikę – kryzys to również szansa, a nie tylko zagrożenie.

Kiedy jest dobrze, powinieneś się reklamować, kiedy jest recesja – musisz się reklamować.