Czym jest performance marketing?

Performance marketing (z j. ang. marketing efektywnościowy) jest zestawem działań, który ma za zadanie zachęcić odbiorcę do wykonania określonej czynności. Reklamodawca płaci za efekt dopiero w momencie, gdy odbiorca wykona pożądaną czynność – kliknięcie w reklamę, wejście na stronę internetową i dokonanie zakupu. Przy użyciu analityki internetowej jesteśmy w stanie dokładnie zmierzyć stopień osiągnięcia celu.

Performance marketing nierzadko określany jest esencją marketingu, gdyż charakteryzuje się zadowalającymi efektami, dotarciem do właściwych odbiorców i przede wszystkim – tym, że  wszystkie koszty włożone w reklamę przekładają się na realny efekt.

W tym poście dowiesz się min.:

  • Czy taki rodzaj marketingu jest dla Ciebie odpowiedni,
  • Poznasz główne cele kampanii efektywnościowych,
  • Jakie są zalety performance marketingu,
  • Jakie są modele rozliczania kampanii performance marketingowych,

Oraz jak mierzyć skuteczność performance marketingu.

Czy marketing afiliacyjny to to samo co marketing efektywnościowy?

Marketing afiliacyjny jest terminem wymiennym z marketingiem efektywnościowym, a także częścią większego parasola „marketingu efektywnościowego”, który obejmuje działy takie jak: influencer marketing, e-mail marketing, czy marketing w wyszukiwarkach – a także każdą inną formę marketingu, w której partner marketingowy wymienia sprzedaż (lub zakończone pożądane działania) dla wypłaty prowizji.

„Marketing afiliacyjny” to termin, który powstał przed Performance Marketing i jest używany do dziś. Jednak z biegiem lat stał się terminem, który oznacza znacznie szerszy obraz marketingu opartego na wynikach, poza tradycyjnymi partnerstwami kuponowymi i lojalnościowymi, obejmującymi osoby mające wpływ na społeczeństwo, rodzimych reklamodawców, twórców aplikacji mobilnych, partnerów płatnego wyszukiwania z targetowaniem geograficznym, marketerów e-mailowych, i więcej.

Performance marketing – dla kogo?

Te rodzaj marketingu kierowany jest głównie do branż e-commerce oraz do branż finansowych. Obie z tych kategorii działają w sektorach , w których Performance Marketing sprawdza się najlepiej. Jeśli interesuje Cię osiąganie wymiernych i konkretnych rezultatów przy jednoczesnej kontroli zysków i kosztów podejmowanych działań – performance marketing z pewnością jest dla Ciebie.

Główne cele performance marketingu

Kampanie efektywnościowe, inaczej zwane performance marketingiem pozwalają nam osiągnąć konkretne rezultaty – takie jak wzrost liczby zamówień w sklepie internetowym – a co za tym idzie – wzrost zysków. Każde działanie marketingowe powinno być podejmowane w konkretnym celu, dlatego bardzo ważne jest aby na początku sprecyzować to, co chcemy takim działaniem osiągnąć.

Jeśli przykładowo zależy nam na tym, aby klienci wracali do nas częściej – warto jest przygotować reklamę która zwiększy liczbę powtórnych wejść na stronę.

Jeśli zaś chcemy uzyskać adresy e-mail naszych potencjalnych klientów, w takim przypadku zalecane jest zaprojektowanie kampanii z wykorzystaniem newslettera lub landing page’a.

Ile kosztuje marketing efektywnościowy?

Koszt performance marketingu zależy od wielu czynników: celu, wybranych kanałów, działań konkurencji, formatów reklamowych i modelu rozliczeń. Dlatego wymaga indywidualnej wyceny. Jednak działania performance marketingowe polegają przede wszystkim na tym, aby ich koszt był adekwatny do generowanych zysków.

Czy marketing efektywnościowy działa?

Z pewnością – statystyki mogą to potwierdzić. Wydatki na reklamę e-commerce na całym świecie wzrosły w 2020 r. w porównaniu z 2018 r. o około 17%. Co więcej, przewidywane są dalsze wzrosty do 2023 roku. Branże takie jak motoryzacja, żywność, napoje i alkohole, odzież, media, książki itp. aktywnie inwestują w reklamy online. Co więcej, performance marketing to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów kampanii. Ich główną zaletą jest to, że mogą być uruchamiane jednocześnie w wielu kanałach: e-mail marketing, marketing mobilny, social media, Google Ads, platformy e-commerce i inne.

Performance marketing - działania, które gwarantują zysk

Performance marketing – działania, które gwarantują zysk

Performance marketing – kampanie efektywnościowe – największe zalety

Mierzalność

Zdecydowanie największą zaletą takiego rodzaju marketingu jest mierzalność – fakt, iż każde działanie daje bardzo sprecyzowane wyniki,  dzięki czemu możemy z łatwością sprawdzić, jaki zasięg osiągnęła nasza reklama. Oprócz zasięgu możemy poznać też dokładną liczbę osób do której udało jej się dotrzeć i ile osób na nią zareagowało.

Dzięki temu zyskujemy dokładne informacje, które narzędzia najskuteczniej sprawdzają się w sprzedaży – pozwolą nam na jak największy zysk. Nie musimy zatem tworzyć reklam i kampanii intuicyjnie, narażając się na powodzenie i dodatkowe koszty.

Klarowność wydatków przeznaczonych na reklamę

Koszty reklam stają się przejrzyste – dokładnie wiemy ile i na co wydajemy.

Zmniejsza to zdecydowanie koszty dotarcia do klienta i jego pozyskania.

Lepsze zapoznanie się z oczekiwaniami naszej grupy docelowej

Dzięki dokładnemu wglądowi w dane możemy poznać zwyczaje klienta – kwoty jakie wydaje na zakupy czy produkty które zainteresują go najbardziej. Wiedza ta pozwala na tworzenia spersonalizowanych reklam które mają dużą szansę odnieść sukces i zwiększyć sprzedaż.

Modele rozliczania kampanii performance marketingowychModele rozliczania kampanii performance marketingowych

Modele rozliczania kampanii performance marketingowych są różne w zależności od efektu który chcesz osiągnąć.

Pozwala to na dokładne określenie, ile będą kosztować cię pożądane rezultaty.

Kilka przykładowych modeli rozliczania kampanii efektywnościowych:

  • CPC – Cost Per Click – koszt za kliknięcie (np. w link reklamowy)
  • CPC – Cost Per Call – koszt za połączenie
  • CPL – Cost Per Lead – koszt za namówienie (np. do rejestracji w serwisie lub za zapisanie się do newslettera)
  • CPA – Cost Per Action – koszt za akcję lub pozyskanie (np. wysłanie zapytania o ofertę)
  • CPO – Cost Per Order – koszt za złożenie zamówienia
  • CPS – Cost Per Sale – koszt za sprzedaż (prowizja)

Jak mierzyć skuteczność performance marketingu?

Niezbędnym narzędziem pozwalającym zmierzyć skuteczność kampanii efektywnościowych jest Google Analytics.

Można w nim mierzyć m.in.:

  • CR – Conversion Rate – współczynnik konwersji – pokazuje jaki procent osób, które weszły na stronę dokonało zakupu, lub np. zapisu do newslettera
  • CTR – Click Through Rate – współczynnik klikalności – pokazuje stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń
  • ROI – Return On Investment – zwrot z inwestycji – jest podstawową miarą pozwalającą określić rentowność działań. Dzięki niemu możesz zobaczyć zysk z zainwestowanej kwoty.

Naszym zdaniem performance marketing jest esencją marketingu z czterech ważnych powodów:

  1. Kampanie efektywnościowe przynoszą naszym klientom widoczne i wymierne rezultaty.
  2. To najkrótsza droga, by odbiorcę marki zmienić w swojego klienta.
  3. Kampanie wyświetlamy przede wszystkim tym odbiorcom, na których Ci zależy.
  4. Każdy wydany grosz zamienia się w pożądany wynik, który widzisz w statystykach.
Zadzwoń lub napisz do nas!!!