792 626 342 8.00-20.00 biuro@ultragraf.pl

Blog – jak dobierać tematy artykułów i o czym pisać?

Blog - jak dobierać tematy artykułów

Blog - jak dobierać tematy artykułów

Kolejne wpisy na blogu nie przyciągają czytelników? Zaczęło Ci brakować pomysłów na kolejne artykuły? Nie martw się – każdego to dotyka, prędzej czy później. Nie tylko blogerów ale również reporterów lub dziennikarzy. Celem tego artykułu jest podsunięcie kilku sposobów, które pomogą Ci znaleźć inspiracje oraz poprawić jakość twoich artykułów.

 Blog – zapisuj swoje pomysły

Blog – zapisuj swoje pomysły

Często zdarza się, że wędrując gdzieś w odmętach Internetu wpadniemy na fajny pomysł – w większości przypadków jednak ucieka nam on z głowy. Dobrym sposobem na to, aby nic nam nie umknęło jest po prostu zapisanie interesującej nas treści na później. Nie jest istotne gdzie to zrobisz – czy w notatniku, czy dodając daną stronę do ulubionych – nawet do tak drobnej rzeczy możemy znaleźć zestaw narzędzi, który nam to ułatwi. 

  • Dokumenty Google – dają bardzo dużo swobody, ponieważ można z nich korzystać na wielu różnych urządzeniach. Siadając do pracy wystarczy, że będziemy mieli dobry dostęp do internetu, aby każdy zapisany pomysł mógł zostać wykorzystany.
  • Trello – jest to bardzo przydatny program służący do zarządzania projektami. Udostępnia użytkownikowi dostęp do takich opcji jak: ustawianie powiadomień, dopisywanie komentarzy do pomysłów czy wklejanie zdjęć. Możemy nawet stworzyć grupę w która umożliwi nam podzielenie się swoimi pomysłami za pośrednictwem tej aplikacji. Jest ona bardzo przejrzystaintuicyjna i łatwa w obsłudze.

Gdy zapisujesz swoje pomysły dobrze jest również umieścić w notatce swój komentarz, który tą myśl rozwinie. Może to być również jakiś odnośnik do treści, przy których wpadliśmy na dany pomysł. To pozwoli Ci w łatwiejszy sposób przypomnieć sobie czego on dotyczył i jak miał on zostać wykorzystany. Dodatkowo po upływie czasu, gdy wrócisz do tego pomysłu nabierzesz do niego dystansu co pozwoli Ci określić czy jest na tyle ciekawy, aby napisać o nim cały artykuł.

Blog – poznaj swojego odbiorcę

Blog – poznaj swojego odbiorcę

Wszystko sprowadza się do Twoich odbiorców. W prowadzeniu bloga nie ma nic ważniejszego i bardziej istotnego dla sukcesu bloga niż poznanie swoich odbiorców.

Jednym z najlepszych sposobów na poznanie odbiorców jest ich zdefiniowanie. Jeśli dopiero zaczynasz jako firma, możesz zdecydować, do kogo chcesz dotrzeć i jak do nich dotrzeć. W przypadku firm o ugruntowanej pozycji jednym z najlepszych sposobów poznania grupy docelowej jest po prostu przeprowadzenie z nimi rozmowy. Niezależnie od tego, czy są to ankiety online, czy rozmowy telefoniczne, spróbuj wejść do umysłu swoich użytkowników i dowiedzieć się, co ich zaintryguje i co będą chcieli czytać.

Nie ważne zatem czy piszesz bloga o tematyce informatycznej, medycznej czy ogrodniczej – musisz wiedzieć kto odwiedza twoją stronę. Ma to bardzo duże znaczenie szczególnie dla ciebie jako autora, ponieważ piszesz swoje artykuły właśnie dla nich.

Co daje wiedza o swoich odbiorcach?

Bardzo dużo. Większość osób czytających twoje artykuły będzie chciała się czegoś dowiedzieć, znaleźć rozwiązanie problemu, lub najzwyczajniej w świecie rozerwać się. Jeśli chcesz aby czytelnicy zostali z Tobą na dłużej – musisz dokładnie określić, po co odwiedzili Twojego bloga i jakich treści oczekują.

Pamiętaj, że w większości przypadków osoby odwiedzające twojego bloga nie są ekspertami w danej dziedzinie – zadbaj zatem o to, aby język w którym piszesz był do tego dostosowany i łatwy do zrozumienia.

Ta jedna, prosta czynność pozwoli na zbudowanie społeczności, która będzie odwiedzać twój blog regularnie.

W pewnym momencie może dojść nawet do sytuacji, w której sami odbiorcy będą proponować Ci pomysły na kolejne artykuły, które z chęcią by przeczytali.

Sprawdź, jakie treści są najczęściej przeglądane i wykorzystaj je u siebie

Podglądaj konkurencję

Czytając inne artykuły i odwiedzając różne blogi możesz nauczyć się czegoś nowego, zainspirować, czy podłapać ciekawy pomysł który później będziesz mógł wykorzystać u siebie.

Dzięki temu zauważysz co przyciągnęło twoją uwagę, co ci się podobało, a co nie. Zwrócisz uwagę na to jakie artykuły były dla Ciebie monotonne i ciężkie do przeczytania, może zastanowisz się w jaki sposób Ty zrobiłbyś to lepiej – wszystko to możesz wykorzystać później na swojej stronie! Nie musisz kopiować niczyich treści – po prostu zainspiruj się i zrób wszystko po swojemu.

Jeśli chcesz prowadzić bloga który będzie przyciągał masę użytkowników – musisz odwiedzać inne, konkurencyjne blogi i być na bieżąco.

Sprawdź wyszukiwane frazy

Sprawdź wyszukiwane frazy

Dobrym sposobem, aby dowiedzieć się czego szukają odbiorcy będzie sprawdzenie wyszukiwanych fraz. Google jest kopalnią wiedzy, która odpowiednio wykorzystana przyniesie Ci wiele korzyści.

Do tego celu przydadzą się narzędzia takie jak:

  • Google Analitycs – to narzędzie może pomóc Ci dowiedzieć się dzięki jakim frazom konkretny odbiorca trafił na twoją stronę, ile razy została wyświetlona i ilu użytkowników ją odwiedza.
  • BuzzSumo – jest to platforma dająca dostęp do najróżniejszych funkcji. Możemy np. dowiedzieć się, jakie treści konkurentów są najczęściej udostępniane – BuzzSumo filtruje treści, które są aktualnie najczęściej wyszukiwane – i robi to nie tylko na podstawie wyszukiwań Google ale również popularnych stron społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter. Możesz zatem wykorzystać BuzzSumo, aby odnaleźć popularne artykuły w swojej niszy. Załóżmy, że piszesz post o narzędziach do marketingu treści – możesz wejść na BuzzSumo i po prostu wpisać frazę „narzędzia marketingu treści”.
  • Senuto – jest to platforma internetowa zajmująca się sprawdzaniem widoczności konkretnych stron pod kątem wpisywanych fraz Senuto to platforma analityczna (SaaS) oraz zestaw usług doradczych w zakresie SEO i marketingu w Google, oparte o big data i autorskie algorytmy machine learning
  • Senuto – jest to platforma internetowa zajmująca się sprawdzaniem widoczności konkretnych stron pod kątem wpisywanych fraz. Zbiera dane na temat widoczności ponad 100 milionów słów kluczowych oraz 5 milionów domen w Polsce – dane te możesz wykorzystać m.in. do zaplanowania strategii pozycjonowania swojej strony internetowej, jej wdrożenia i optymalizacji.

Blog – Trudna sztuka dobierania odpowiednich tematów

Podsumowując – jeśli szukasz ciekawych tematów, które przyciągną mnóstwo czytelników – musisz trochę się wysilić. Ale szukanie nie jest wcale takie trudne — po prostu zajmuje to trochę czasu (i praktyki). 

Mamy nadzieję, że nasz artykuł nieco rozjaśnił Twoje wątpliwości dotyczące doboru tematów na blogu.

Wykorzystaj zawarte w nim wskazówki i działaj – życzymy powodzenia :)

pełna wersja strony