Ponad 4,5 mld ludzi na całym świecie korzysta z internetu, a średni czas spędzony w sieci wynosi ponad 6 godzin i 40 minut. Oznacza to, że ponad 1/4 życia Twoich przyszłych klientów toczy się w świecie online. Nic zatem dziwnego, że z roku na rok koszty reklamy w internecie rosną, a rynek digital marketingu prężnie się rozwija. Warto jednak oprócz istnienia w przestrzeni online zadbać także o odpowiednią skuteczność działań w sieci. Czy wiesz jak mierzyć efektywność marketingu internetowego?

Niespełna 60% populacji ludzi korzysta każdego dnia z sieci, spędzając w przestrzeni online prawie 7 godzin. Zatem ciężko znaleźć bardziej adekwatne kanały do pozyskania klienta niż np: Social media, AdWords, remarketing, mailing, strona www, wizytówka Google. Trudno też wyobrazić sobie prowadzenie przedsiębiorstwa bez wykorzystania marketingu online. Skoro w internecie jest wszystko, to z pewnością Twojej firmy nie może tam zabraknąć.

Internet wprowadził absolutny przełom w marketingu. Komunikacja marketingowa przestała być jednostronnym przekazem puszczonym w eter, a stała się dwustronną partnerską relacją. Sieć jest przestrzenią do nieograniczonych działań, które mogą uwiarygodnić Twoją firmę, podnieść jej prestiż i w dowolny sposób kreować wizerunek. W internecie nawet mała lokalna marka może stać się czarnym koniem w wyścigu o względy konsumenta. Dlatego też z uwagi na swój potencjał rośnie wartość reklam w digitalu – jak wynika z prognozy zamieszczonej w raporcie Reklama w Internecie 2019 wydanym przez Interaktywnie.com, reklamy online w 2020 r. uplasują się na drugiej pozycji pod względem cenowym i właśnie ten rodzaj działań reklamowych wygeneruje wzrost cenowy nawet o 8,5%.

Ale… jest jedno ale! Musisz mieć pewność, że podejmowane przez Ciebie działania są skuteczne. Jak to sprawdzić?

Zwróć przede wszystkim swoją uwagę na zwrot z inwestycji

Kluczowym wyznacznikiem skuteczności kampanii reklamowych jest zwrot z inwestycji. W najprostszym rozumieniu jest to zysk netto w stosunku do poniesionych kosztów (ROI). Wskaźnik ten jest kluczowym z racji tego, że obrazuje on rzeczywisty wpływ reklam i poniesionych nakładów finansowych na fizyczną sprzedaż. Aby policzyć ROI należy od przychodu ze sprzedaży odjąć poniesione koszty, następnie otrzymaną różnicę dzielimy przez poniesione koszty i następnie otrzymany wynik mnożymy przez 100%. Im uzyskany ROI jest wyższy, tym oznacza on skuteczniejsze działania marketingowe.

Czy wiesz czym jest konwersja i jakie jest jej znaczenie? 

Innym istotnym wskaźnikiem weryfikującym efektywność reklam jest wskaźnik konwersji, czyli oczekiwanych reakcji odbiorców na reklamę np. zakup towaru. Zatem jeśli chcesz sprawdzić jaki jest Twój wskaźnik konwersji powinieneś ilość konwersji (np. zakupu) podzielić przez ilość osób odwiedzających Twój kanał sprzedaży (np. stronę www). Wynik ten pomnożony przez 100 jest wskaźnikiem konwersji. Wyższe wyniki świadczą o większej skuteczności Twoich działań.

Wszelkie reakcje są mile widziane. Jeśli Twój klient pozostawia po sobie ślad, mówi: „nie jesteś mi obojętny”. Taka sytuacja jest niezwykle cenna, wskazuje na duże zainteresowanie, ciekawienie i wskazuje na większe możliwości powodzenia transakcji.

Twoim największym przyjacielem stanie się Google Analytics

Największym przyjacielem weryfikacji skuteczności działań marketingowych i jej podnoszenia  jest Google Analytics. Dzięki bezpłatnej analizie swojej strony www możesz monitorować m.in. ilość wejść unikalnych użytkowników, spędzony przez nich czas na stronie, a także podstawowe informacje na temat odwiedzających (lokalizację, płeć). Dzięki odpowiedniej analizie z zebranych informacji można podjąć kroki skutecznie zwiększające efektywność własnych działań marketingowych.

Brak informacji o tym kto, kiedy i poprzez jakie medium odwiedza naszą witrynę internetową jest podstawowym błędem mikro i małych firm. Jak się okazuje pozyskanie tej wiedzy nie jest skomplikowane, a może pomóc w lepszym dopasowaniu oferty lub zwiększeniu widoczności bardziej interesujących treści.

Zsynchronizowanie systemu do analizy od Google z Twoją witryną internetową dla wprawionego webmastera zajmie ok. 2 minut, dla mniej doświadczonych osób połączenie Google Analytics może być nieco bardziej czasochłonne.

Jakie kroki należy podjąć, by Twoja witryna mogła być monitorowana przez system?

  • Zaloguj się do systemu: https://analytics.google.com/analytics wpisując swój login oraz hasło
  • Następnie dodaj do Google Analytics w zakładce „Administracja” swoją stronę www, uzupełniając maksymalną ilość wyznaczonych pól.
  • Kolejnym krokiem, który musisz wykonać aby zintegrować system jest dodanie do swojej strony www kodu śledzenia. Dzięki niemu Google Analytics będzie w stanie odczytywać parametry z Twojej witryny. Przekazany skrypt musisz skopiować i umieścić w kodzie swojej strony. Konkretnie powinieneś dodać go w nagłówku strony internetowej pomiędzy znacznikami HTML.
  • Jeśli trzy powyższe kroki zostały wykonane poprawnie, to teraz pozostaje Ci jedynie sczytywanie wyników analizy i wyciąganie z niej adekwatnych wniosków.

Dla weryfikacji działań marketingowych ważną daną, którą możesz pozyskać dzięki Google Analytics jest informacja skąd pojawiają się odwiedzający Twoją stronę www. Ta informacja widoczna jest w zakładce „pozyskiwanie”. Jeśli ktoś pojawił się na Twojej witrynie klikając w reklamę AdWords, będzie to lead oznaczony jako Paid Search. Natomiast w przypadku osób, które pojawiły się na stronie w wyniku przejścia z social mediów będą przyporządkowane jako Social. Te informacje są o tyle cenne, że jesteś w stanie dzięki nim określić, który kanał dotarcia jest bardziej efektywny.

Social media jako ważne narzędzie biznesowe – potrafisz z niego właściwie korzystać?

Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych - Social Media podnoszą wartość działań marketingowych w środowisku online

Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych – Social Media podnoszą wartość działań marketingowych w środowisku online

Nie należy zapominać o social  mediach, które dla coraz większej grupy klienckiej mają najistotniejsze znaczenie. Za pomocą m.in. Business Managera, biznesowego konta na Instagramie lub zewnętrznych narzędzi analitycznych, takich jak np. Sotrender można w bardzo prosty sposób zweryfikować ilość reakcji, natężenie komunikacji lub ewentualne spadki zainteresowania poszczególnymi działaniami. Narzędzia te dostarczają również niezwykle cennej wiedzy na temat grupy odbiorców. Nie tylko ograniczając się do płci lub wieku, ale także wskazując konkretne obszary zainteresowania, preferowany czas komunikacji i stopnień zaangażowania. W przypadku płatnych działań w social media automatycznie przeliczane są wskaźniki skuteczności reklam.

Co o Tobie mówią? Co o Tobie piszą? Czyli wzmianki, które musisz mieć pod kontrolą

Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych - skorzystaj z narzędzii, dzięki którym możesz zweryfikować swoje zasięgi medialne, ilość wzmianek na temat swojej firmy

Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych – skorzystaj z narzędzi, dzięki którym możesz zweryfikować swoje zasięgi medialne, ilość wzmianek na temat swojej firmy

Instytut Monitorowania Mediów, Brand 24, czy też Press-Service, to narzędzia, dzięki którym możesz zweryfikować swoje zasięgi medialne, ilość wzmianek na temat swojej firmy i porównać je z danymi konkurencji. Wspomniane platformy monitorują treści umieszczane w sieci pod kątem określonych przez Ciebie fraz. Z wyszukiwań możesz dowiedzieć się kto i gdzie publikuje informacje na temat Twojej marki.  Także otrzymujesz informacje o AVE, czyli szacowanej wartości monetarnej publikacji lub ilość unikalnych użytkowników, którzy zapoznali się z daną treścią.

Influencer Marketing jako nowa forma dotarcia do klienta, który prawdę Ci powie

W absolutnym rozkwicie jest także influencer marketing, który najprościej mierzy się za pomocą kodów rabatowych. Dzięki unikalnym kodom przypisanym influencerom jesteś w stanie zweryfikować ile osób zakupiło produkt za rekomendacją Twojego „ambasadora”. To nowa forma marketingu online, która przyjęła się na całym świecie bardzo szybko. Influencerzy mogą podbijać serca swoich fanów co rusz nowymi produktami. Zaufanie i klimat, który wytwarzają sprzyja zakupom. Podobnie jak rabat, który przyznaje się ekskluzywnej grupie osób.

Sześć powyższych metod badania skuteczności marketingu online jest tylko przykładem najpopularniejszych sposobów weryfikacji. Jednak narzędzi dedykowanych tego typu działaniom jest coraz więcej. Nie sztuką jest „przepalenie budżetu”, sztuką jest zainwestowanie w taki rodzaj działania, który zapewni długofalowy mierzalny efekt. Nie należy jednak skreślać tych aktywności marketingowych, których wartości zmierzyć się w sposób prosty nie da, często budowanie świadomości marki/produktu, edukacja, obecność w danym kanale może zaprocentować w dalszej perspektywie, ale nawet ze skutkiem silniejszym, niż w przypadku płatnych działań, zapewniających natychmiastowy efekt – mówi Paweł Tatar, właściciel Ultra Graf.