792 626 342 8.00-20.00 biuro@ultragraf.pl

Performance marketing – działania, które gwarantują zysk

Czym jest performance marketing?

Performance marketing (z j. ang. marketing efektywnościowy) jest zestawem działań, który ma za zadanie zachęcić odbiorcę do wykonania określonej czynności. Reklamodawca płaci za efekt dopiero w momencie, gdy odbiorca wykona pożądaną czynność – kliknięcie w reklamę, wejście na stronę internetową i dokonanie zakupu. Przy użyciu analityki internetowej jesteśmy w stanie dokładnie zmierzyć stopień osiągnięcia celu.

Performance marketing nierzadko określany jest esencją marketingu, gdyż charakteryzuje się zadowalającymi efektami, dotarciem do właściwych odbiorców i przede wszystkim – tym, że  wszystkie koszty włożone w reklamę przekładają się na realny efekt.

W tym poście dowiesz się min.:

  • Czy taki rodzaj marketingu jest dla Ciebie odpowiedni,
  • Poznasz główne cele kampanii efektywnościowych,
  • Jakie są zalety performance marketingu,
  • Jakie są modele rozliczania kampanii performance marketingowych,

Oraz jak mierzyć skuteczność performance marketingu.

Czy marketing afiliacyjny to to samo co marketing efektywnościowy?

Marketing afiliacyjny jest terminem wymiennym z marketingiem efektywnościowym, a także częścią większego parasola „marketingu efektywnościowego”, który obejmuje działy takie jak: influencer marketing, e-mail marketing, czy marketing w wyszukiwarkach – a także każdą inną formę marketingu, w której partner marketingowy wymienia sprzedaż (lub zakończone pożądane działania) dla wypłaty prowizji.

„Marketing afiliacyjny” to termin, który powstał przed Performance Marketing i jest używany do dziś. Jednak z biegiem lat stał się terminem, który oznacza znacznie szerszy obraz marketingu opartego na wynikach, poza tradycyjnymi partnerstwami kuponowymi i lojalnościowymi, obejmującymi osoby mające wpływ na społeczeństwo, rodzimych reklamodawców, twórców aplikacji mobilnych, partnerów płatnego wyszukiwania z targetowaniem geograficznym, marketerów e-mailowych, i więcej.

Performance marketing – dla kogo?

Te rodzaj marketingu kierowany jest głównie do branż e-commerce oraz do branż finansowych. Obie z tych kategorii działają w sektorach , w których Performance Marketing sprawdza się najlepiej. Jeśli interesuje Cię osiąganie wymiernych i konkretnych rezultatów przy jednoczesnej kontroli zysków i kosztów podejmowanych działań – performance marketing z pewnością jest dla Ciebie.

Główne cele performance marketingu

Kampanie efektywnościowe, inaczej zwane performance marketingiem pozwalają nam osiągnąć konkretne rezultaty – takie jak wzrost liczby zamówień w sklepie internetowym – a co za tym idzie – wzrost zysków. Każde działanie marketingowe powinno być podejmowane w konkretnym celu, dlatego bardzo ważne jest aby na początku sprecyzować to, co chcemy takim działaniem osiągnąć.

Jeśli przykładowo zależy nam na tym, aby klienci wracali do nas częściej – warto jest przygotować reklamę która zwiększy liczbę powtórnych wejść na stronę.

Jeśli zaś chcemy uzyskać adresy e-mail naszych potencjalnych klientów, w takim przypadku zalecane jest zaprojektowanie kampanii z wykorzystaniem newslettera lub landing page’a.

Ile kosztuje marketing efektywnościowy?

Koszt performance marketingu zależy od wielu czynników: celu, wybranych kanałów, działań konkurencji, formatów reklamowych i modelu rozliczeń. Dlatego wymaga indywidualnej wyceny. Jednak działania performance marketingowe polegają przede wszystkim na tym, aby ich koszt był adekwatny do generowanych zysków.

Czy marketing efektywnościowy działa?

Z pewnością – statystyki mogą to potwierdzić. Wydatki na reklamę e-commerce na całym świecie wzrosły w 2020 r. w porównaniu z 2018 r. o około 17%. Co więcej, przewidywane są dalsze wzrosty do 2023 roku. Branże takie jak motoryzacja, żywność, napoje i alkohole, odzież, media, książki itp. aktywnie inwestują w reklamy online. Co więcej, performance marketing to jeden z najczęściej wykorzystywanych rodzajów kampanii. Ich główną zaletą jest to, że mogą być uruchamiane jednocześnie w wielu kanałach: e-mail marketing, marketing mobilny, social media, Google Ads, platformy e-commerce i inne.

Performance marketing – działania, które gwarantują zysk

Performance marketing – kampanie efektywnościowe – największe zalety

Mierzalność

Zdecydowanie największą zaletą takiego rodzaju marketingu jest mierzalność – fakt, iż każde działanie daje bardzo sprecyzowane wyniki,  dzięki czemu możemy z łatwością sprawdzić, jaki zasięg osiągnęła nasza reklama. Oprócz zasięgu możemy poznać też dokładną liczbę osób do której udało jej się dotrzeć i ile osób na nią zareagowało.

Dzięki temu zyskujemy dokładne informacje, które narzędzia najskuteczniej sprawdzają się w sprzedaży – pozwolą nam na jak największy zysk. Nie musimy zatem tworzyć reklam i kampanii intuicyjnie, narażając się na powodzenie i dodatkowe koszty.

Klarowność wydatków przeznaczonych na reklamę

Koszty reklam stają się przejrzyste – dokładnie wiemy ile i na co wydajemy.

Zmniejsza to zdecydowanie koszty dotarcia do klienta i jego pozyskania.

Lepsze zapoznanie się z oczekiwaniami naszej grupy docelowej

Dzięki dokładnemu wglądowi w dane możemy poznać zwyczaje klienta – kwoty jakie wydaje na zakupy czy produkty które zainteresują go najbardziej. Wiedza ta pozwala na tworzenia spersonalizowanych reklam które mają dużą szansę odnieść sukces i zwiększyć sprzedaż.

Modele rozliczania kampanii performance marketingowych

Modele rozliczania kampanii performance marketingowych są różne w zależności od efektu który chcesz osiągnąć.

Pozwala to na dokładne określenie, ile będą kosztować cię pożądane rezultaty.

Kilka przykładowych modeli rozliczania kampanii efektywnościowych:

  • CPC – Cost Per Click – koszt za kliknięcie (np. w link reklamowy)
  • CPC – Cost Per Call – koszt za połączenie
  • CPL – Cost Per Lead – koszt za namówienie (np. do rejestracji w serwisie lub za zapisanie się do newslettera)
  • CPA – Cost Per Action – koszt za akcję lub pozyskanie (np. wysłanie zapytania o ofertę)
  • CPO – Cost Per Order – koszt za złożenie zamówienia
  • CPS – Cost Per Sale – koszt za sprzedaż (prowizja)

Jak mierzyć skuteczność performance marketingu?

Niezbędnym narzędziem pozwalającym zmierzyć skuteczność kampanii efektywnościowych jest Google Analytics.

Można w nim mierzyć m.in.:

  • CR – Conversion Rate – współczynnik konwersji – pokazuje jaki procent osób, które weszły na stronę dokonało zakupu, lub np. zapisu do newslettera
  • CTR – Click Through Rate – współczynnik klikalności – pokazuje stosunek liczby kliknięć w reklamę do liczby wyświetleń
  • ROI – Return On Investment – zwrot z inwestycji – jest podstawową miarą pozwalającą określić rentowność działań. Dzięki niemu możesz zobaczyć zysk z zainwestowanej kwoty.

Naszym zdaniem performance marketing jest esencją marketingu z czterech ważnych powodów:

  1. Kampanie efektywnościowe przynoszą naszym klientom widoczne i wymierne rezultaty.
  2. To najkrótsza droga, by odbiorcę marki zmienić w swojego klienta.
  3. Kampanie wyświetlamy przede wszystkim tym odbiorcom, na których Ci zależy.
  4. Każdy wydany grosz zamienia się w pożądany wynik, który widzisz w statystykach.
pełna wersja strony