792 626 342 8.00-20.00 biuro@ultragraf.pl

Marketing w firmie usługowej – jak go robić, by dobrze wystartować?

Marketing internetowy może wydawać się czymś przytłaczającym i niezrozumiałym dla osoby, która wcześniej nie miała z nim zbyt wiele do czynienia. Często otwierając firmę usługową, musimy jednak zainteresować się tym tematem. To głównie dzięki marketingowi internetowemu w dzisiejszych czasach pozyskiwani są klienci w większości firm. Odpowiedni plan działania i wprowadzenie go krok po kroku sprawi, że kwestie związane z marketingiem mogą wydać się dużo łatwiejsze i bardziej oczywiste do zrealizowania. Oto najważniejsze wskazówki dotyczące tego, od czego zacząć marketing w firmie usługowej. 

Marketing internetowy – na czym polega?

Marketing Online

Marketing internetowy, jak sama nazwa wskazuje – są to wszelkie działania i strategie polegające na sprzedaży usług i produktów oraz kreowaniu pozytywnego wizerunku swojej firmy za pośrednictwem Internetu.

Marketing online jest bardzo prężnie rozwijającą się formą marketingu, ze względu na rozwój sprzedaży i obecności firm w Internecie.

Marketing usługowy a marketing produktu

Pojęcia marketingu usługowego oraz marketingu produktu są często mylone, chociaż to dwa, zupełnie odrębne działy marketingu. Różni je przede wszystkim fakt, iż usługi są nienamacalne, a co za tym idzie –  usługę nierzadko sprzedaje się trudniej niż produkt.

Prowadząc firmę usługową będziemy zatem pozyskiwać klientów w inny sposób. Musimy uświadomić sobie, jakie są podstawowe cechy usług, które odróżniają je od produktów. Są to m.in.:

  • Niematerialność – usługi nie można obejrzeć ani dotknąć
  • Niejednorodność – każda usługa jest unikalna i będzie zależeć od różnych wymagań klientów lub pracownika, który ją wykonuje
  • Nietrwałość – usługa trwa tylko podczas jej wykonywania i przemija wraz z jej zakończeniem – nie można zatem wytworzyć usługi na przyszłość czy magazynować ją (w przeciwieństwie do produktów)

Powyżej wymienione różnice obrazują nam fakt, że przedsiębiorstwo usługowe musi mieć inne podejście do swoich klientów niż w przypadku sprzedaży produktów. Zastanawiasz się, od czego zacząć?

Poniżej umieszczamy kilka przydatnych wskazówek, które pomogą Ci poznać bliżej temat marketingu usługowego.

Marketing w firmie usługowej – od czego zacząć?

  • Marketing w firmie – szczegółowe określenie oferty

    Marketing w firmie usługowej

Pierwszy i najważniejszy punkt na naszej liście. Dlaczego? Z punktu widzenia marketingu odpowiednio sprecyzowana oferta pozwoli stworzyć stronę internetową. Będzie ona wizytówką firmy, która udzieli odpowiedzi na pytania użytkowników, przeprowadzi klientów przez proces transakcji oraz to do niej kierowana będzie większość odnośników. Odpowiednio sprecyzowana oferta sprawi, że potencjalny klient nie będzie miał wątpliwości co do usługi, jaka jest oferowana. Na tym etapie ważne jest również określenie misji oraz polityki firmy. Ruch na stronie internetowej pozwoli również na pozyskiwanie, chociażby adresów e-mail, do których w późniejszym etapie wysyłane będą reklamy.

  • Stworzenie domeny i logo

Należy wybrać prosty i zrozumiały adres witryny, który najlepiej, aby zawierał nazwę firmy. Ważne jest również logo. Warto, aby kojarzyło się ono z usługami, w jakich specjalizuje się dane przedsiębiorstwo. Zarówno w projektowaniu strony, jak i logo najlepiej postawić na prostotę. Zwiększy to przejrzystość informacji oraz ułatwi ich znalezienie.

  • Reklama lokalna 

Jeśli strona internetowa już istnieje, bardzo skutecznym rozwiązaniem na początek jest reklamowanie się na lokalnych forach internetowych, grupach na portalach społecznościowych itd. Jest to najprostszy sposób na to, aby znaleźć klientów, którzy rzeczywiście mogą zainteresować się daną usługą i z niej skorzystać. Dobrym miejscem jest również regularne odwiedzanie tematycznych forów oraz grup, które zrzeszają ludzi interesujących się daną tematyką.

  • Promocje i konkursy 

Ciekawe konkursy oraz promocje są tym, co wzbudza duże zainteresowanie u klienta. Szczególnie jeśli stosujemy takie zabiegi w momencie, kiedy u konkurencji dostępne są jedynie standardowe ceny usług. Klient, mając do wyboru cenę promocyjną lub standardową, bardzo często skorzysta skuszony rabatem, nawet jeśli jest to firma, z której usług wcześniej nie korzystał.

  • Pozytywne opinie 

Odwiedzając stronę firmy, klienci oprócz oferty bardzo często sprawdzają opinie w Internecie. To na ich podstawie w przeważającej większości podejmowana jest decyzja o tym, z usług której z firm klient skorzysta. Dlatego warto zachęcać klientów do wystawiania pozytywnej opinii. Na tym etapie pamiętajmy, aby maksymalnie zadbać o najwyższą jakość świadczonych usług.

Marketing usługowy a marketing produktu

Strategia marketingu w firmie usługowej – strategie, które musisz poznać

Marketing w firmie usługowej – podobnie jak każdy inny rodzaj marketingu – powinien zaczynać się od dogłębnego zrozumienia potrzeb Twoich klientów, mocnych stron Twojej działalności i analizy konkurencji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – zapraszamy do zapoznania się z naszym postem poświęconym analizie konkurencji.

5 strategii, które musisz znać

Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych strategii marketingowych usług, o których należy pamiętać:

  1. Poznaj swoich odbiorców – dowiedz się wszystkiego, co jest istotne dla Twojej usługi. Musisz wykorzystać tę wiedzę, aby być przekonującym.
  2. Buduj relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami – zaplanuj kanały komunikacji i obsługę klienta. Rozwijaj perspektywy dzięki inbound marketingowi, aż klienci będą mogli dokonać świadomego zakupu.
  3. Zapoznaj się ze swoim otoczeniem –  istnieje duże prawdopodobieństwo, że usługi które świadczy twoja firma mają pośrednią lub bezpośrednią konkurencję – miej na nią oko i postaraj się wyłapać ich słabe strony (tak aby uniknąć tych samych błędów)
  4. Stale buduj zaufanie i wiarygodność – dbaj o wysokie opinie klientów – staraj się, aby chcieli do Ciebie wracać. Stałym klientom oferuj zniżki i rabaty na następne zlecenia. Budowanie dobrej reputacji jest niezwykle istotne w marketingu usługowym.
  5. Korzystaj z mediów społecznościowych do swoich badań – wiele z Twoich badań powinno koncentrować się na tym, jak inne marki usługowe wykorzystują media społecznościowe do swoich działań marketingowych. Powinieneś spojrzeć na przykłady postów od konkurencji i zobaczyć, co możesz im odebrać.
pełna wersja strony