Prowadząc firmę, często spotykamy się z pytaniami klientów na temat konkurencji. Z tego powodu bez posiadania bardzo obszernej i dogłębnej wiedzy na temat działań rynkowych rywali, nie jesteśmy w stanie wyczerpująco i merytorycznie odpowiadać na zadane pytania. Dodatkowo to na podstawie działań, jakie nasza konkurencja podejmuje, jesteśmy w stanie ustalić plany naszej firmy w taki sposób, aby jeszcze prężniej się ona rozwijała.

Co daje nam analiza konkurencji na rynku? Na jakie pytania nam odpowie?

Poprawnie przeprowadzona pozwala odpowiedzieć sobie na szereg pytań takich jak: Dlaczego produkt konkurencji sprzedaje się lepiej? Dlaczego produkt konkurencji ma niższą cenę, a mimo to firma osiąga większe zyski od mojej? Dlaczego klienci lepiej znają firmę konkurencyjną niż moją? Dlaczego konkurencja jest lepiej rozpoznawalna pomimo nieprowadzenia rozbudowanej kampanii reklamowej?

Analizy Konkurencji - Wykorzystanie GOOGLE do zbadania firm konkurencyjnych

Analizy Konkurencji – Wykorzystanie GOOGLE do zbadania firm konkurencyjnych

Aby uzyskane informacje były wiarygodne, analiza konkurencji musi zostać właściwie przeprowadzona. W efekcie jest ona również w stanie wskazać nam obszary niszy rynkowej i tym samym pozwolić na przewagę nad konkurencją poprzez wprowadzenie innowacyjnego produktu lub usługi.

Analiza konkurencji na rynku, sprawdź od czego zacząć?

  • Wyszukanie konkurencyjnych firm

Na tym etapie pomocny będzie Google, Facebook oraz wszystkie lokalne i tematyczne grupy, oraz fora. Najważniejsze to nie zawężać tego etapu jedynie do wyszukania największych konkurentów. Pominięcie mniejszych oraz niszowych podmiotów uniemożliwi przeprowadzenie skutecznej analizy konkurencji. Niezbyt rozpoznawalne firmy mogą przecież za jakiś czas stać się pionierami w branży.

  • Staraj się myśleć jak klient 

Aby dogłębnie zrozumieć zalety i wady danej firmy, musisz przez chwilę zacząć myśleć jak potencjalny klient. Jakie działanie konkurencji sprawiło, że jako klient chciałbyś skorzystać z ich usługi? Co sprawiło, że definitywnie nie chciałbyś skorzystać z ich usług lub produktu? Odpowiedzi na tego typu pytania wskażą drogę, jaką powinna podążać Twoja firma. Na tym etapie pomocne mogą być również rozmowy ze znajomymi oraz rodziną, a także zaprzyjaźnionymi klientami. Odpowiedni feedback jest nieoceniony.

  • Spójrz na informacje całościowo 

Jeśli mamy komplet informacji na temat tego, jakie działania podejmuje konkurencja, jaka jest ich oferta oraz jakie są opinie klientów, możemy spojrzeć na wszystko całościowo. Na tym etapie jesteśmy już w stanie wyodrębnić wady i zalety konkurencji poparte opiniami klientów. Jest to również moment, aby wyodrębnić naszych rzeczywiście największych konkurentów i szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, w czym są lepsi od nas.

  • Zaufaj profesjonalistom 

Skuteczne działania rynkowe są niemożliwe bez dokładnej analizy konkurencji. Z powodzeniem możemy przeprowadzić ją samodzielnie lub w ramach naszego zespołu pracowników oddelegować osobę do wykonania tego zadania. Niestety, działania te muszą być poparte niekiedy bardzo obszerną wiedzą w danym temacie. Analiza konkurencji wymaga nie tylko przeprowadzenia badań i wyszukania informacji, ale również zgromadzenia oraz harmonizowania czasami nawet dużej ilości danych.

Dlatego jeśli nie posiadamy wiedzy lub nie czujemy się na siłach do przeprowadzenia tak wnikliwych badań rynku, odpowiednim działaniem może być skorzystanie z profesjonalnej firmy marketingowej. Dzięki ich usługom nie tylko zostanie przeprowadzona wnikliwa analiza konkurencji w oparciu o najnowsze trendy oraz oczekiwania konsumentów, ale również na podstawie zaawansowanych systemów informatycznych.

Paweł Tatar