Prowadząc firmę, często spotykamy się z pytaniami klientów na temat konkurencji. Z tego powodu bez posiadania bardzo obszernej i dogłębnej wiedzy na temat działań rynkowych rywali, nie jesteśmy w stanie wyczerpująco i merytorycznie odpowiadać na zadane pytania. Dodatkowo to na podstawie działań, jakie nasza konkurencja podejmuje, jesteśmy w stanie ustalić plany naszej firmy w taki sposób, aby jeszcze prężniej się ona rozwijała.
Czym jest analiza konkurencji?
Analiza konkurencji jest to szereg działań, który ma na celu pomóc nam w zdobyciu jak największej ilości informacji na temat działań naszych rynkowych rywali.
Każdy z przedsiębiorców – zarówno ten, który wchodzi na rynek z nowym produktem jak i ten który jest już obecny ze swoim produktem na rynku – potrzebuje szczegółowych informacji na temat działań konkurencji. Analiza konkurencji, czyli ustalenie szczegółowych informacji, takich jak np. ilości firm oferujących podobny produkt czy bazy klientów zbliża nas do zwiększenia zasięgów sprzedażowych, a tym samym – do większych zysków.
Co daje nam analiza konkurencji na rynku?
Analiza konkurencji może pomóc Ci poznać tajniki działania Twoich rywali i zidentyfikować potencjalne możliwości, w których możesz ich przewyższyć.
Pozwala także być na bieżąco z aktualnymi trendami w branży i zapewniać, że Twój produkt konsekwentnie spełnia — a nawet przekracza — standardy branżowe.
Przyjrzyjmy się kilku dodatkowym korzyściom wynikającym z przeprowadzania analiz konkurencji:
- Pomaga zidentyfikować unikalną propozycję wartości Twojego produktu oraz to, co odróżnia Twój produkt od konkurencji – co może wpłynąć na przyszłe działania marketingowe
- Pozwala określić, co konkurencja robi dobrze. Informacje te mają kluczowe znaczenie dla zachowania trafności i zapewnienia, że zarówno produkt, jak i kampanie marketingowe przewyższają obecne standardy branżowe.
- Informuje, gdzie konkurenci nie spełniają oczekiwań klientów— co pomaga zidentyfikować obszary możliwości na rynku i przetestować nowe, unikalne strategie marketingowe, z których inni jeszcze nie skorzystali
- Umożliwia poznanie opinii klientów na temat tego, czego brakuje w produkcie konkurencji – dzięki czemu możesz zastanowić się, w jaki sposób możesz dodać funkcje do własnego produktu, aby spełnić te potrzeby
Poprawnie przeprowadzona pozwala odpowiedzieć sobie na szereg pytań takich jak:
- Dlaczego produkt konkurencji sprzedaje się lepiej?
- Dlaczego produkt konkurencji ma niższą cenę, a mimo to firma osiąga większe zyski od mojej?
- Dlaczego klienci lepiej znają firmę konkurencyjną niż moją?
Aby uzyskane informacje były wiarygodne, analiza konkurencji musi zostać właściwie przeprowadzona. W efekcie jest ona również w stanie wskazać nam obszary niszy rynkowej i tym samym pozwolić na przewagę nad konkurencją poprzez wprowadzenie innowacyjnego produktu lub usługi.
Prawidłowo przeprowadzona analiza konkurencji powinna usprawnić proces pozyskiwania nowych klientów i utrzymać tych, którzy skorzystali już wcześniej z naszych usług.
Analiza konkurencji na rynku – sprawdź od czego zacząć
- Wyszukaj konkurencyjne firmy
Na tym etapie pomocny będzie Google, Facebook oraz wszystkie lokalne i tematyczne grupy, czy fora dyskusyjne. Najważniejszym jest aby zawężać tego etapu jedynie do wyszukania największych konkurentów. Pominięcie mniejszych oraz niszowych podmiotów uniemożliwi nam przeprowadzenie skutecznej analizy konkurencji. Niezbyt rozpoznawalne firmy mogą przecież za jakiś czas stać się pionierami w branży.
- Myśl jak potencjalny klient
Aby dogłębnie zrozumieć zalety i wady danej firmy, musisz przez chwilę zacząć myśleć jak potencjalny klient. Jakie działanie konkurencji sprawiło, że jako klient chciałbyś skorzystać z ich usługi? Co sprawiło, że definitywnie nie chciałbyś skorzystać z ich usług lub produktu? Odpowiedzi na tego typu pytania wskażą drogę, jaką powinna podążać Twoja firma. Na tym etapie pomocne mogą być również rozmowy ze znajomymi oraz rodziną, a także zaprzyjaźnionymi klientami. Odpowiedni feedback jest nieoceniony.
- Spójrz na informacje całościowo
Jeśli mamy komplet informacji na temat tego, jakie konkretne działania podejmuje nasza konkurencja, jaka jest ich oferta oraz jakie są opinie klientów, możemy spojrzeć na wszystko całościowo. Na tym etapie jesteśmy już w stanie wyodrębnić wady i zalety konkurencji poparte opiniami klientów. Jest to również moment, aby wyodrębnić naszych rzeczywiście największych konkurentów i szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie, w czym są lepsi od nas.
- Zaufaj profesjonalistom
Skuteczne działania rynkowe są niemożliwe bez dokładnej analizy konkurencji. Z powodzeniem możemy przeprowadzić ją samodzielnie lub w ramach naszego zespołu pracowników oddelegować osobę do wykonania tego zadania. Niestety, działania te muszą być poparte niekiedy bardzo obszerną wiedzą w danym temacie. Analiza konkurencji wymaga nie tylko przeprowadzenia badań i wyszukania informacji, ale również zgromadzenia oraz harmonizowania czasami nawet dużej ilości danych.Dlatego jeśli nie posiadamy wiedzy lub nie czujemy się na siłach do przeprowadzenia tak wnikliwych badań rynku, odpowiednim działaniem może być skorzystanie z profesjonalnej firmy marketingowej. Dzięki ich usługom nie tylko zostanie przeprowadzona wnikliwa analiza konkurencji w oparciu o najnowsze trendy oraz oczekiwania konsumentów, ale również na podstawie zaawansowanych systemów informatycznych.
Najpopularniejsze błędy analizy konkurencji – jak ich uniknąć?
1. Ograniczenie analizy do kilku firm
Wysoko efektywna, dobrze przeprowadzona analiza nie powinna ograniczać się wyłącznie do kilku największych firm – pominięcie małych, niszowych podmiotów zdecydowanie utrudnia przeprowadzenie systematycznej analizy rynku.
2. Zawężenie grona naszej konkurencji
Aby poznać całość rynku, nie możemy ograniczać się jedynie do tej samej półki sklepowej. Produkty konkurencyjne lub usługi mogą pochodzić z najróżniejszych obszarów rynkowych. Co zatem zagwarantuje nam lepszą i szerszą wiedzę rynkową? Przede wszystkim – dogłębne poznanie różnorodności marek, firm, ofert i wzięcie ich pod uwagę podczas przeprowadzania analizy – takie działania zagwarantują nam sukces.
3. Nieznajomość opinii klientów
Jednym z istotniejszych elementów całej układanki pozostaje opinia klientów. Kluczowe jest zebranie informacji w jaki sposób klient postrzega daną firmę, produkt czy brand. Kilka akapitów wyżej zostało już nadmienione, że do przeprowadzenia owocnej analizy musimy myśleć jak potencjalny klient.
Stawiając się na miejscu klienta możemy zrozumieć kluczowe czynniki przyczyniające się do sukcesu danej firmy, a tym samym nauczyć się podejmowania dobrych decyzji i przeprowadzania najbardziej korzystnych strategii.
Paweł Tatar
Zostaw komentarz