792 626 342 8.00-20.00 biuro@ultragraf.pl

80 Przykładów Marketingu w 2022 roku

80 Przykładów Marketingu w 2022 roku Pomysły Marketingowe

80 Przykładów Marketingu w 2022 roku Pomysły Marketingowe

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, ile jest różnych rodzajów marketingu?

Wystarczy wpisać w Google termin „marketing”, a naszym oczom ukaże się mnóstwo przeróżnych rodzajów i strategii.

Z racji ogromu istniejących opcji, postanowiliśmy stworzyć listę  najciekawszych technik marketingowych i nieco przybliżyć ich działanie.

1.     Marketing ATL (Above The Line)

Marketing ATL skupia się na wykorzystaniu środków masowego przekazu, takich jak telewizja czy ogólnokrajowe czasopisma tak aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.

Marketing ATL jest przeciwieństwem – równie popularnego rodzaju marketingu jakim jest BTL (below the line), który charakteryzuje się bardziej ukierunkowanym targetowaniem odbiorców.

Siłą marketingu ATL jest bardzo duży zasięg; wadą często jest trafność przekazu.

2.     Account-based marketing

Czym jest ABM (Account Based Marketing)?

ABM to w skrócie alternatywna strategia marketingowa B2B(business-to-business) skierowana konkretnych rodzajów klientów firmy. Poprzez segmentację posiadanej bazy kont klientów można stworzyć odpowiedni sposób marketingu do wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Account-based marketing 2022 - przykłady i pomysły

Account-based marketing 2022 – przykłady i pomysły

3.  Marketing afiliacyjny

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny polega na marketingu cudzej marki, strony internetowej, produktu lub usługi w zamian za opłatę. Opłata jest uzależniona od osiąganych wyników – czym bardziej skuteczna okaże się ta technika, tym większą zapłatę otrzyma partner.

4.  Agile marketing

Czym jest agile marketing?

Agile marketing (po polsku tzw. ‘’zwinny marketing’’) polega na otwartości i reagowaniu na zmiany, tak aby przeprowadzić jak najbardziej skuteczną strategię marketingową – czyli taką, która przyniesie nam owocne efekty.

W dużym uproszczeniu – jest to zbiór praktyk pozwalających na podejmowanie lepszych i bardziej precyzyjnych decyzji (opartych na dotychczasowych doświadczeniach) i prowadzenie efektywnej pracy w obliczu niespodziewanych zdarzeń.

5.  Alliance marketing

Czym jest alliance marketing?

Alliance marketing polega na współpracy dwóch firm.

Firmy, które decydują się na taką współpracę (może być ich więcej niż jedna) łączą swoje siły w celu promocji i sprzedaży produktu lub usługi.

6.  Ambush marketing

Czym jest ambush marketing?

Po polsku tzw. marketing podstępny – technika marketingu, której nazwa wywodzi się od angielskiego słowa „ambush”, oznaczającego zasadzkę. Często balansuje na granicy prawa i może wzbudzać niejednokrotnie wątpliwości etyczne.

Firma, która decyduje się na tę technikę, próbuje powiązać swoje produkty lub usługi z wydarzeniem które ma już oficjalnych sponsorów. Oznacza to, że jakaś firma/marka w swoich działaniach reklamowych wykorzystuje chwyty, które w założeniu mają wprowadzić konsumenta w błąd, często narażając na straty wizerunkowe inną, konkurencyjną markę.

7.  Article marketing

Czym jest article marketing?

Jest to rodzaj reklamy, która polega na pisaniu przez firmę różnego rodzaju artykułów (dotyczących wybranych tematów) i publikacji ich w internecie. Artykuły są później dystrybuowane do serwisów informacyjnych, forów, witryn PR etc – tak, aby dotarły do jak największego grona odbiorców i pozwoliły na osiągnięcie zadowalających wyników.

8.  Augmented marketing

Czym jest augmented marketing?

Z pewnością każdy z nas spotkał się z promocjami które polegają na zakupie dwóch produktów i otrzymaniu trzeciego gratis – to właśnie tzw. rozszerzony marketing. Dzięki oferowaniu klientowi dodatkowych korzyści, technika rozszerzonego marketingu zwiększa znacznie szanse na sprzedaż i dzięki temu osiąga dobre efekty.

9.  Below The Line [BTL] marketing

Czym jest marketing BTL?

To technika w której nie wykorzystuje się żadnych środków masowego przekazu – takich jak telewizja, radio, media społecznościowe i tym podobne. Jest to przeciwieństwo marketingu ATL (patrz punkt 1).

Marketingowcy wykorzystujący tę technikę organizują różnego rodzaju imprezy produktowe, uważając że możliwość fizycznego zaprezentowania produktu i porozmawiania z potencjalnym klientem ma ogromne znaczenie.

Marketing BTL jest zdecydowanie bardziej osobisty, a co za tym idzie – często bardziej skuteczny niż technika ABL.

10.  Brand marketing

Czym jest brand marketing?

Brand marketing to wszystkie działania, które promują określony produkt lub usługę w sposób, który kreuje pozytywnie wizerunek marki.

Różnica tej techniki względem klasycznego marketingu jest taka, że w tym przypadku firma pragnie budować silną pozycję na rynku dla siebie oraz swojej oferty jednocześnie, a nie tylko proponowanych dóbr lub usług.

11.  Marketing B2B

Czym jest B2B marketing?

O marketingu business to business mówimy, kiedy jedna firma sprzedaje drugiej produkt lub usługę.

Przykładem mogą być firmy ubezpieczeniowe które oferują ochronę sklepów (zarówno dla swoich pracowników, jak i konsumentów).

Marketing B2B 2022 – przykłady i pomysły

12.  Business to consumer marketing [B2C]

Czym jest business to consumer marketing?

B2C definiujemy jako wszelką relację między przedsiębiorcą a klientem. Oprócz działań które mają na celu pozyskiwanie nowych klientów, jej głównym i najważniejszym celem jest tworzenie odpowiedniej relacji z klientami obecnymi. Jak można się domyślić, w dużym stopniu ogranicza to koszty własne przedsiębiorstwa – w tym celu pozyskuje się i przetwarza dane konsumenckie.

13.  Buzz marketing

Czym jest Buzz marketing?

Po polsku tzw. “szeptany marketing” – jest to strategia mająca na celu wywołanie w potencjalnym kliencie dreszczyku emocji, podekscytowania i wyczekiwania na produkt.

Apple jest doskonałym przykładem jak prawidłowo zastosować tzw. buzz marketing. Sprzedają świetne gadżety elektroniczne i opanowali sztukę budowania emocji, nie mówiąc przy okazji zbyt wiele. Firma bardzo dba o to żeby każda premiera nowego produktu budowała odpowiednie napięcie.

14.  Marketing call center

Czym jest marketing call center?

Gdy firma upoważnia specjalistyczne call center lub contact center do dzwonienia na zasadzie cold callingu (praktyka kontaktowania się telefonicznego z nieznajomą i nie spodziewającą się tego osobą) – wtedy mówimy o marketingu call center.

15.  Call to action [CTA] marketing

Czym jest marketing CTA?

Jest to nazwa nadawana wszelkim materiałom marketingowym online, które zachęcają kogoś do podjęcia określonego działania. Mówimy więc tutaj o banerach, przyciskach lub grafikach, które proszą użytkowników o zrobienie czegoś (np. pobranie pliku PDF, zapisanie się do newslettera lub kliknięcie linku).

Call to action [CTA] marketing 2022 – przykłady i pomysły

16.  Celebrity marketing

Czym jest tzw. marketing celebrytów?

W skrócie oznacza to, że dany celebryta zareklamuje produkt lub usługę.

Logika jest taka, że rekomendacje celebrytów potrafią znacznie zwiększyć sprzedaż – konsumenci mogą się z kimś zidentyfikować. Innymi słowy, wydaje im się, że kupują produkt lub usługę od celebryty, a nie od nieznanej firmy.

Co ciekawe, chociaż ta taktyka jest znana jako marketing celebrytów, produkt nie wymaga poparcia znanej supergwiazdy. „Gwiazda” musi być po prostu osobą dobrze znaną grupie docelowej.

17.  Close range marketing [CRM]

Czym jest CRM?

Marketing bliskiego zasięgu wykorzystuje technologię bezprzewodową (taką jak Bluetooth i Wi-Fi) do wysyłania wiadomości które zawierają min. rabaty, kupony i oferty specjalne do wybranych klientów firmy, która jest zlokalizowana w pobliżu.

Marketing bliskiego zasięgu osiąga dobre efekty, ponieważ jest skierowany do klientów, którzy znajdują się w pobliżu sklepu – co za tym idzie – są bardziej skłonni do zainteresowania się ofertą niż osoba, która otrzymuje sms-a siedząc na kanapie w domu.

Wszystko, czego potrzeba do zastosowania technologii CRM to zgoda klienta na wysyłanie wiadomości na jego telefon.

18.  Cloud marketing

Czym jest Cloud marketing?

Marketing w chmurze oznacza wykorzystanie wszystkich nowoczesnych narzędzi w Internecie, aby stale łączyć się i sprzedawać swoje produkty klientom.

Dziś firmy mogą wyświetlać ten sam przekaz marketingowy w wielu miejscach. Możesz więc zobaczyć jedną reklamę w e-mailu, na stronie internetowej, na Twitterze, YouTube lub w swoim kanale na Facebooku.

19.  Communal marketing

Czym jest marketing komunalny?

Marketing komunalny ma miejsce, gdy firma wykorzystuje historie klientów o produkcie lub usłudze do celów promocyjnych. To kolejny rodzaj marketingu, którego celem jest stworzenie głębszej więzi między firmą a jej klientami.

Kiedy marketingowcy opowiadają o swoich własnych doświadczeniach z danym produktem lub usługą, może to w dużym stopniu pomóc przyszłym klientom aby łatwiej było im zidentyfikować się z produktem i zainteresować ofertą.

20.  Community marketing

Czym jest marketing społecznościowy?

Jest to jeden z rodzai buzz marketingu, który realizowany jest w mocno wyspecjalizowanych, często niszowych społecznościach – zamkniętych grupach, lub forach dyskusyjnych poświęconych danemu tematowi. Często aby dołączyć do tego typu grupy niezbędne jest wykazanie się znajomością danego tematu. Jednak Marketing w bardzo spersonalizowanej i dokładnej społeczności przynosi najlepsze wyniki ROI [Return on investment].

Community marketing 2022 – przykłady i pomysły

21.  Consumer marketing

Czym jest marketing konsumencki?

Marketing konsumencki jest niezwykle prosty – to marketing kierowany bezpośrednio do konsumentów. Jest to najczęściej spotykany i najpopularniejszy rodzaj marketingu.

22.  Content marketing

Czym jest marketing treści?

Content marketing dzięki wykorzystaniu dobrej jakości treści (przykładowo postów na blogu, filmików instruktażowych itp.) zachęca do dokonania zakupu i kieruje w nienachalny sposób potencjalnych klientów w stronę produktu idealnie dopasowanego do ich oczekiwań.

23.  Conversational marketing

Czym jest marketing konwersacyjny?

Marketing konwersacyjny obraca się głównie wokół rozmów z ludźmi. Inteligentne marki wiedzą, że sprzedaż jest łatwiejsza, gdy firma utrzymuje dobre relacje ze swoją grupą docelową.

Kiedy czujemy, że możemy porozmawiać bezpośrednio z marką, uznajemy to za niezwykle przydatną rzecz. Idealnym przykładem tej strategii mogą być wpisy, polubienia czy komentarze danej firmy na Twitterze czy Tik Toku które kierowane są do konkretnego konsumenta.

24.  Cooperative marketing

O marketingu kooperacyjnym mówimy wtedy, kiedy dwie lub więcej firm łączą swoje siły aby sprzedać produkt lub usługę – może to polegać na połączeniu zasobów takich jak czas, fundusze, wiedza czy doświadczenie.

Producenci zazwyczaj wiedzą więcej o swoich produktach niż sprzedawcy detaliczni – jeśli więc połączą siły, może to przynieść pozytywny skutek i podnieść sprzedaż.

25.  Marketing cross media

Czym jest marketing cross-media?

Cross media marketing odnosi się do umieszczania komunikatów marketingowych przed klientem we wszystkich formach – zwykle e-maili, telefonów i reklam online, tak aby mógł wybrać najbardziej odpowiadającą mu formę.

26.  Data marketing

Czym jest marketing danych?

To stosunkowo nowe pojęcie w marketingu. Polega na dogłębnej analizie zbiorów szybko pojawiających się danych.

Analiza dokonywana jest na bieżąco – dzięki czemu powstaje możliwość bazowania na najbardziej aktualnych informacjach o konsumencie i dostarczeniu mu tego, czego aktualnie potrzebuje.

27.  Database marketing

Czym jest marketing baz danych?

Marketing baz danych jest formą marketingu bezpośredniego – to proces zbierania i analizowania informacji o kliencie w celu wdrażania strategii marketingowych, które pozwolą osiągnąć zadowalające efekty.

Firma może korzystać z bazy danych klientów (lub potencjalnych klientów) do tworzenia spersonalizowanych komunikatów marketingowych.

28.  Digital marketing

Czym jest marketing cyfrowy?

Marketing cyfrowy to marketing wykorzystujący wszelkiej maści technologię cyfrową – taką jak strony internetowe, telewizory, smartfony, billboardy i reklamy displayowe.

Potrzebujesz przykładów marketingu cyfrowego?

Rozejrzyj się następnym razem, gdy wsiądziesz do pociągu, przejdziesz przez ruchliwe miasto lub będziesz jechać autostradą — animowane billboardy są dosłownie wszędzie.

Digital marketing 2022 – przykłady i pomysły

29.  Direct marketing

Czym jest marketing bezpośredni?

Marketing bezpośredni wykorzystuje szereg mediów do sprzedaży swoich produktów lub usług bezpośrednio konsumentom (w przeciwieństwie do sprzedaży za pośrednictwem sprzedawcy detalicznego).

Zazwyczaj może to oznaczać użycie jednej z następujących technik:

  • Cold calling
  • Katalogi wysyłkowe
  • Wiadomości SMS
  • Reklamy telewizyjne i radiowe
  • Ulotki
  • Reklamy w gazetach i czasopismach

30.  Bezpośredni marketing pocztowy

Czym jest marketing bezpośredni pocztowy?

Direct mail marketing polega na komunikowaniu się z odbiorcami za pomocą ulotek i listów za pośrednictwem poczty.

Firmy zazwyczaj wysyłają materiały marketingowe do określonej grupy demograficznej.

Jesteśmy pewni, że nie potrzebujesz przykładu irytującej poczty bezpośredniej. Wszyscy mamy dość śmieci, które nieustannie wpychają się do naszej skrzynki na listy.

31.  Disruptive marketing

Czym jest tzw. marketing przełomowy?

Disruptive marketing polega na znalezieniu nowego, lepszego punktu widzenia na produkt poprzez dostosowanie odpowiedniej strategii marketingowej, zmianę produktu lub stworzenie czegoś innowacyjnego, co całkowicie zmienia branżę.

Apple jest doskonałym przykładem firmy dostrzegającej problemy w branży i stale zmieniającej się na lepsze.

Przez iTunes Apple stworzył infrastrukturę, dzięki której konsumenci mogli kupować muzykę od nich, a nie w sklepach. Wykończyli tym samym płyty CD (a także zapewnili gwóźdź do trumny kasetom i płytom winylowym).

32.  Marketing e-commerce

Czym jest marketing e-commerce?

Marketing sklepu internetowego, czyli w skrócie e-commerce marketing, jest kluczowym elementem dobrze prowadzonego sklepu online.

Polega na zwiększaniu świadomości marki i asortymentu sklepu internetowego. Ta strategia może odbywać się zarówno online jak i offline.

33.  Marketing e-mailowy

Czym jest e-mail marketing?

Marketing e-mailowy ma miejsce wtedy, gdy komunikacja z klientami odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Firmy zwykle gromadzą listę mailingową klientów oraz potencjalnych klientów, do których dostarczają treści.

E-maile pomagają w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji, dzięki czemu zachęcają klienta do zainteresowania sią ofertą lub złożenia zamówienia.

Marketing e-mailowy 2022 – przyklady i pomysły

34.  Employee marketing

Czym jest marketing pracowniczy?

Głównym celem marketingu pracowniczego jest stworzenie emocjonalnego związku z firmą i marką, co prowadzi do pozytywnego nastawienia do pracy i większego zaangażowania pracowników.

Kiedy pracownicy mają sprzyjające im warunki są bardziej zmotywowani i produktywni – to z kolei przejawia się w interakcjach z klientami oraz w ich oficjalnym i nieoficjalnym promowaniu brandu w mediach społecznościowych.

Pracownicy są potencjalnymi klientami i ambasadorami marki, dlatego wiele firm oferuje im zniżki i pakiety świadczeń pracowniczych.

35.  Event marketing

Czym jest tzw. marketing wydarzeń?

Event marketing ma miejsce wtedy, gdy firma wykorzystuje jakieś wydarzenie, aby zwiększyć świadomość swojej marki i zwiększyć sprzedaż oferowanego produktu albo usługi.

36.  Facebook marketing

Czym jest marketing na Facebooku?

To dowolna forma marketingu, która odbywa się na doskonale nam wszystkim znanej platformie Facebook – może być niezwykle dochodowa, ponieważ Facebook ma około 1,79 miliarda aktywnych użytkowników.

Facebook marketing 2022 – przykłady i pomysły

37.  Field marketing

Czym jest marketing terenowy?

Marketing terenowy to marketing z potencjalnymi klientami w określonym miejscu – jest jednym z rodzajów marketingu bezpośredniego.

Przykładowo – może to oznaczać rozdawanie ulotek w centrum handlowym.

38.  Free sample marketing

Co to jest marketing bezpłatnych próbek?

Free sample marketing polega na rozdawaniu określonego produktu za darmo, w celu sprzedaży większej jego ilości w późniejszym terminie. Zazwyczaj marketing bezpłatnych próbek jest realizowany w przypadku produktów spożywczych, na przykład w marketach czy galeriach handlowych.

39.  Freebie marketing

Czym jest Freebie marketing ?

Freebie marketing jest łudząco podobny do marketingu darmowych próbek (patrz wyżej), ale rzadziej dotyczy jedzenia.

Mowa tu m.in. o e-bookach, członkostwach próbnych i wielu podobnych rzeczach. Potrzebujesz przykładu?

Netflix oferuje nowym członkom jeden darmowy miesiąc subskrypcji.

40.  Geographic marketing

Czym jest marketing geograficzny?

Marketing geograficzny polega na wykorzystywaniu informacji geograficznych do swojej kampanii marketingowej. Jeśli firma dzięki zgromadzonym danym wie, że większość klientów mieszka w określonym mieście, może wtedy kierować do nich sprzedaż bezpośrednią.

Gdybyśmy prowadzili firmę która sprzedaje narty wodne – dane geograficzne będą odgrywać dużą rolę w powodzeniu udanej kampanii reklamowej. Nie ma sensu reklamować nart wodnych osobom, które nie mają dostępu do plaży ani wody.

41.  Global marketing

Czym jest marketing globalny?

Marketing globalny jest strategią opartą na sprzedaży produktu lub usługi w ramach jednego rynku

światowego.

Firmy które decydują się na wykorzystanie takiej techniki, dążą głównie do osiągnięcia sukcesu we wszystkich obszarach, w których jest ona stosowana – w niemal każdym kraju na świecie, integrując konsumentów o podobnych potrzebach.

Global marketing 2022 – przykłady i pomysły

42.  Green marketing

Czym jest tzw. zielony marketing?

Green marketing jest metodą wykorzystującą przyjazne dla środowiska podejście do promowania marki lub produktu.

W dzisiejszych czasach, jeśli produkt jest uważany za ekologiczny – daje to sprzedawcy znaczną przewagę. Ale green marketing nie polega tylko na podkreślaniu, które produkty są przyjazne dla środowiska, a które nie.

Jest to także pozycjonowanie marki – w końcu będąc firmą przyjazną środowisku, prezentuje się pewne wartości, które mogą mieć wpływ na konsumentów.

43.  Guerrilla marketing

Czym jest tzw. marketing partyzancki?

Jest to marketing brandu, produktu lub usługi w sposób niezwykle kreatywny i niekonwencjonalny. Udana partyzancka kampania marketingowa powinna być ciekawa, zaskakująca i zapadająca w pamięć.

44.  Horizontal marketing

Czym jest marketing horyzontalny?

Horizontal marketing ma miejsce, gdy dana firma łączy siły z inną firmą działającą w powiązanej niszy, aby promować produkt lub usługę.

Poprzez owocną współpracę i łączenie zasobów możliwe jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców – a co za tym idzie osiągnięcie zadowalających obie firmy wyników.

45.  Influencer marketing

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to wszelkie działania marketingowe opierające się na współpracy firmy z influencerem. Sam influencer jest w tym przypadku pośrednikiem między daną marką, a konsumentem.

Influencer może być celebrytą, osobą z doświadczeniem w sprzedaży, znanym autorem lub kimś, kto po prostu cieszy się dużym zainteresowaniem w mediach społecznościowych.

Influencer marketing 2022 – przykłady i pomysły

46.  Informational marketing

Czym jest marketing informacyjny?

Marketing informacyjny ma na celu wyjaśnić nam dokładnie, czym jest dany produkt/usługa.

Czyli, ogólnie rzecz biorąc – jakie są jego korzyści, dlaczego warto sięgnąć akurat po ten określony produkt, czym różni się od innych, lub gdzie dokładnie go nabyć.

47.  In-game marketing

Czym jest in-game marketing ?

In-game marketing to taktyka reklamowania produktu lub usługi w grze.

Firmy w dzisiejszych czasach mogą wykazać się niezwykłą kreatywnością umieszczając reklamy w grach, bo jak dobrze wiemy – konsole, tablety i różnego rodzaju aplikacje z grami są niezwykle popularne.

48.  In-store marketing

Czym jest marketing w sklepie?

Marketing w sklepie to każdy rodzaj marketingu, który odbywa się w sklepie detalicznym. To także inna nazwa dla shopper marketingu.

49.  Marketing zintegrowany

Czym jest marketing zintegrowany?

Marketing zintegrowany to nic innego jak zbiór wszystkich możliwych działań reklamowych prowadzonych w internecie.

Jak pewnie wiesz, Google ma kilka różnych funkcji. Istnieje poczta Gmail, Dokumenty Google, Google Analytics i tym podobne, ale kiedy próbujesz zalogować się do Google, ich komunikat jest jasny:

„Jedno konto. Wszystko w Google”. Jest to doskonały przykład marketingu zintegrowanego.

50.  Marketing interaktywny

Czym jest marketing interaktywny?

Marketing interaktywny to dowolna forma marketingu, która może zostać uruchomiona, gdy ktoś wykona określone działanie.

Potrzebujesz interaktywnych przykładów marketingu?

Pozycjonowanie stron internetowych to forma marketingu interaktywnego.

SEO działa w prosty sposób – ktoś wpisuje słowo kluczowe w wyszukiwarkę i otrzymuje ciąg wyników.

51.  Marketing międzynarodowy

Czym jest marketing międzynarodowy?

Marketing międzynarodowy to marketing produktu lub usługi w wielu krajach. Niektóre produkty lub usługi są przeznaczone wyłącznie do sprzedaży lokalnie, ale inne można sprzedawać w dowolnym miejscu.

To inna nazwa marketingu globalnego. Przykład międzynarodowego marketingu?

Red Bull wykonuje niesamowitą robotę jeśli chodzi o marketing międzynarodowy – łatwo zapomnieć, że jest to austriacka firma.

52.  Marketing internetowy

Czym jest marketing internetowy?

Marketing internetowy, bardzo powszechny w dzisiejszym świecie, to każdy rodzaj marketingu który odbywa się online. Jest on przeciwieństwem marketingu offline. Marketing internetowy jest obszernym pojęciem, ponieważ obejmuje szeroki zakres praktyk marketingowych, takich jak content marketing, SEO, PPC czy email marketing.

53.  Marketing lokalny

Czym jest marketing lokalny?

Jest to strategia marketingu produktu lub usługi kierowana do pobliskiej publiczności.

Jest to podejście najczęściej stosowane w sklepach czy restauracjach. Potrzebujesz lokalnych przykładów marketingu?

Kiedy znajdujesz w skrzynce ulotkę restauracji w pobliżu – jest to lokalny marketing.

54.  Long tail marketing

Czym jest Long tail marketing?

Long tail marketing odnosi się do strategii kierowania produktem lub usługą do dużej liczby rynków niszowych.

Używają go głównie firmy zdominowane przez ogromnego lidera rynku.

W obliczu walki o rozwój firma może skupić się na wielu rynkach niszowych, na których popyt jest mniejszy.

Może to brzmieć dość niespecjalnie, bo rynki o niskim popycie nie będą tak dochodowe indywidualnie, ale mogą być, gdy ich zasięg zostanie połączony.

Potrzebujesz przykładu takiej strategii?

Pewnie większość z was robiła zakupy na Amazon. Kupując jeden przedmiot, zostaną polecone ci następne produkty.

To marketing z tzw. długim ogonem i przykład ataku Amazona na wiele rynków niszowych.

55.  Marketing lojalnościowy

Czym jest marketing lojalnościowy?

Marketing lojalnościowy to rodzaj marketingu, który koncentruje się na utrzymaniu klientów poprzez oferowanie różnego rodzaju zachęt, przykładowo – rabatów dla stałych klientów. Logika marketingu lojalnościowego opiera się na przekonaniu, że koszt pozyskania nowych klientów znacznie przewyższa cenę utrzymania dotychczasowych.

56.  Mass marketing

Czym jest mass marketing?

Marketing masowy to działanie mające na celu sprzedaż produktu/usługi jak największej liczbie osób. Nie ma wymogu budowania relacji z konsumentem ani spersonalizowanych wiadomości; nacisk kładziony jest na sprzedaż hurtową.

Inną nazwą marketingu masowego jest marketing typu shotgun.

57.  Marketing mobilny

Czym jest marketing mobilny?

Marketing mobilny to każdy marketing, który jest specjalnie zaprojektowany do konsumpcji mobilnej. Reklamy mobilne są niezwykle ważne w dzisiejszych czasach, ponieważ nie wypuszczamy telefonów z ręki.

Według badań, 70% całej populacji świata posiada smartfony, a 70% z nich decyduje się na dostęp do Internetu za pomocą telefonu komórkowego, zamiast korzystać z laptopa lub komputera stacjonarnego.

58.  Marketing wielopoziomowy [MLM]

Czym jest marketing wielopoziomowy?

Marketing wielopoziomowy to sposób zarabiania polegający na sprzedaży produktów konsumentom i rekrutację innych osób do wykonywania tej samej czynności.

Nazywany również marketingiem sieciowym, marketing wielopoziomowy jest bardziej modelem biznesowym niż strategią.

Celem jest stworzenie dwóch strumieni przychodów. Najlepiej byłoby, gdyby zyski były generowane przez bezpośrednią sprzedaż produktów, ale także przez sieć ludzi w Twoim zespole, którzy robią to samo. Członkowie zespołu otrzymują różne procenty przychodów w zależności od poziomu, na którym się znajdują.

Potrzebujesz przykładów marketingu wielopoziomowego?

Doskonale wszystkim znane firmy takie jak Avon czy Oriflame to doskonały przykład MLM.

Marketing wielopoziomowy [MLM] 2022 – przykłady i pomysły

59.  New media marketing

Czym jest new media marketing?

New media marketing – czyli marketing za pośrednictwem najnowszych mediów. Niezależnie od tego, czy mówimy o trendach online, mediach społecznościowych czy też reklamie cyfrowej, marketing nowych mediów obejmuje szeroko pojętą technologię informatyczną IT.

Wiele firm korzysta z innowacyjnych pomysłów, takich jak wirtualna rzeczywistość, aby zwiększyć zainteresowanie marką.

60.  Newsletter marketing

Czym jest marketing newsletterowy?

Marketing newsletterowy to nic innego jak promocja firmy poprzez e-mail. Wiele stron internetowych oferuje możliwość zapisania się do tygodniowego lub miesięcznego biuletynu – jest to świetny sposób na pielęgnowanie relacji z potencjalnym klientem, oferując mu najświeższe nowinki czy rabaty na następne zakupy.

61.  Marketing offline

Czym jest marketing offline?

Marketing offline to marketing, który odbywa się poza internetem – są to wszelkiej maści reklamy telewizyjne, billboardy, reklamy radiowe, ulotki lub wyciągi z gazet.

62.  Marketing internetowy

Czym jest marketing internetowy?

Marketing online to każdy marketing, który odbywa się w sieci internet. Od e-maili po strony internetowe, od mediów społecznościowych po informacje prasowe – to wszystko to marketing online. W 2022 roku marketing internetowy staje się dominującym medium w na rynku reklamy.

Co raz więcej firm przenosi swoje budżety reklamowe z tradycyjnych nośników przekazu takich jak ulotki czy bilbordy właśnie do sieci. Co za tym idzie – stawki za marketing internetowy rosną. Powstają nowe portale i platformy oferujące reklamodawcą przestrzeń reklamową.

Marketing Internetowy – Liczba Aktywnych Stron w Internecie

63.Outdoor marketing

Czym jest outdoor marketing?

Marketing zewnętrzny to każdy rodzaj marketingu, który odbywa się na zewnątrz. Są to bilboardy, szyldy sklepowe, plakaty które codziennie widzimy na przystankach autobusowych i wiele więcej.

64.  Marketing pay-per-click [PPC]

Czym jest marketing typu pay-per-click?

Jest to każdy rodzaj reklamy cyfrowej, która obciąża firmę za każdym razem, gdy ktoś kliknie jej reklamę [niezależnie od tego, jakie dalsze działania zostaną podjęte].

Potrzebujesz przykładów marketingu pay-per-click?

W Google Ads często stosuje się strategię PPC. Można tak ustawić kampanie by reklamodawca płacił dopiero w momencie gdy odbiorce podąży za reklamą [kliknie w nią]. Można także ustalić tak strategię doboru słów kluczowych do każdej z reklam by Sztuczna Inteligencja AI Googla dążyło do jak najniższego kosztu pozyskania kliknięcia.

Poniżej panel statystyk Google ADS z wykresami odnośnie Kliknięć / Wyświetleń / Łącznego Kosztu oraz CPC – Cost Per Click czyli uśredniony koszt kliknięcia w reklamę.

Marketing PPC Pay Per Click – Płać za klik oraz wynik CPC Cost Per Click – Koszt Kliknięcia

65.  Performance marketing

Czym jest performance marketing?

Performance marketing to marketing cyfrowy, który kosztuje firmę tylko wtedy, gdy przynosi on namacalne rezultaty. W zależności od tego, co firma chce osiągnąć, performance marketing jest oceniany na podstawie liczby sprzedaży, leadów, kliknięć i wyświetleń. Konkretne KPI [Key Performance Indicators] muszą zostać ustalone przed rozpoczęciem prac tak by działania Performance Marketingowe mogły być właściwie mierzalne, a co za tym idzie skalowalne.

66.  Marketing osobisty

Czym jest marketing osobisty?

Celem marketingu osobistego jest stworzenie, utrzymanie lub zmiana opinii publicznej o kimś.

Strategia ta jest najczęściej wykorzystywana do promowania celebrytów, polityków lub osobistości sportowych.

67.  Place marketing

Czym jest place marketing?

Place marketing jest tą samą strategią co powyżej, ale dotyczącą danego miejsca, nie osoby. Ma zatem na celu wyrobienie opinii publicznej o konkretnym miejscu.

Z oczywistych względów marketing miejsc jest najbardziej rozpowszechniony w branży turystycznej.

68.  Marketing PR

Czym jest marketing PR?

PR marketing to współpraca z mediami w celu zwiększenia świadomości marki lub produktu. Potrzebujesz przykładów PR marketingu?

Apple zawsze robił wielkie wydarzenia z każdej premiery nowego produktu.

Marketing PR 2022 – przykłady i pomysły

69.  Product marketing

Czym jest marketing produktu?

Marketing produktu to rodzaj marketingu, który stara się stymulować popyt i wykorzystanie produktu.

To dość szerokie pojęcie. Dla niektórych oznacza to skuteczne marketingowe funkcje produktu. Dla innych marketing produktu polega również na analizie otoczenia konkurencyjnego na rynku.

70.  Real-time marketing

Real-time marketing [RTM] polega na wykorzystywaniu aktualnych zdarzeń o dużym znaczeniu medialnym do przekazania własnych informacji. Nie da się go zatem zaplanować, bowiem ta strategia marketingowa musi być skoncentrowana na aktualnych wydarzeniach, które nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć.

Idealnym przykładem RTMu jest post DECATHLONa na Facebook o macie i relaksie. To w kontekście przyłapania znanego rapera Michała „MATA” Matczaka na posiadaniu marihuany.

RTM – Real Time Marketing 2022 – Mata – Decathlon

71.  Remarketing

Czym jest remarketing?

Remarketing pomaga firmom komunikować się z osobami, które wcześniej odwiedziły ich witrynę.

Ten rodzaj marketingu internetowego przynosi dobre efekty, ponieważ jeśli ktoś był już na stronie internetowej, jest predysponowany do odwiedzanej marki.

Potrzebujesz przykładów remarketingu?

Kiedy prowadzisz kampanię reklamową na Facebooku, możesz wyświetlać reklamy tylko tym osobom, które odwiedziły Twoją witrynę w ciągu ostatnich 180 dni.

72.  Marketing detaliczny

Czym jest marketing detaliczny?

Marketing detaliczny to promocja towarów i usług w środowisku detalicznym. To bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje ceny, opakowania i promocje.

Marketing detaliczny to inna nazwa marketingu shopperowego. Potrzebujesz przykładów marketingu detalicznego?

Kiedy zaoferowano ci 2 przedmioty w cenie 1 – to marketing detaliczny.

73.  Shadow marketing

Czym jest shadow marketing?

Shadow marketing to nieregulowany (lub mniej regulowany) rynek prywatny, na którym towary i usługi są wymieniane bez nadzoru lub z niewielkim nadzorem.

Ponieważ działalność i transakcje podlegają niewielkiemu lub żadnemu nadzorowi, oferuje on uczestnikom możliwość stosowania strategii lub schematów niedostępnych w inny sposób na rynkach publicznych.

74.  Marketing w mediach społecznościowych

Czym jest marketing w mediach społecznościowych?

Jak można się spodziewać, marketing w mediach społecznościowych to marketing firmy za pośrednictwem jednej lub kilku platform mediów społecznościowych.

W przypadku niektórych firm może to faktycznie oznaczać reklamowanie produktów lub usług w mediach społecznościowych. Ale dla innych może to być bardziej generowanie ruchu i świadomości marki. Cele każdej z kampanii w mediach społecznościowych ustala się indywidualnie. Obecnie istnieje bardzo dużo kanałów do prowadzenia marketingu w mediach społecznościowych. Należy dobierać zarówno formaty jak i treści odpowiednie dla danego kanału. Inne treści firma powinna prezentować na Instagramie a Inne sprawdzą się na TikToku. Formaty w obu powyższych przypadkach także znacznie się różnią.

Marketing w mediach społecznościowych 2022 – przykłady i pomysły

75.  Stealth marketing

Czym jest stealth marketing?

Trafnym przykładem jest dobrze wszystkim znane lokowanie produktu. Jeśli zauważysz dany produkt ukradkiem w filmie lub serialu – jest to ukryty marketing.

Wielu ekspertów uważa, że reklama jest bardziej skuteczna, jeśli ludzie nie są świadomi jej wystąpienia.

Popularną wersją stealth marketingu są również fałszywe artykuły lub recenzje. Na przykład ktoś opublikuje artykuł, który wydaje się być szczerą opinią na temat danego produktu, ale w rzeczywistości jest ukrytą reklamą, mającą na celu zachęcić nas do kupna.

Wiele osób uważa, że ukryte reklamy stanowią poważne naruszenie etyki.

76.  Targeted marketing

Co to jest targeted marketing?

Marketing ukierunkowany to marketing, który jest niezwykle skoncentrowany na dobrze zdefiniowanej grupie odbiorców. Sukces prawidłowo ukierunkowanej kampanii marketingowej w dużym stopniu zależy od możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.

Potrzebujesz ukierunkowanych przykładów marketingowych?

Kosmetyczka specjalizująca się w manikiurze mogłaby reklamować swoje usługi w centrum handlowym. Klienci w środowisku detalicznym będą dobrymi celami.

77.  Marketing techniczny

Czym jest marketing techniczny?

Marketing techniczny to marketing, który koncentruje się na kluczowych specyfikacjach i cechach produktu.

W normalnych warunkach powinno się raczej unikać używania żargonu lub informacji poufnych.

Marketing techniczny ma jednak na celu przemawianie do osób, które mają podstawową wiedzę techniczną na temat danego produktu.

Potrzebujesz technicznych przykładów marketingowych?

Marketing techniczny jest stosowany, gdy podstawowy i ogólny przegląd produktu nie zrobiłby wrażenia na rynku docelowym.

Na przykład ktoś, kto kupuje drogi telewizor, może czuć się komfortowo z informacjami technicznymi dotyczącymi rozdzielczości obrazu, gęstości pikseli i szybkości przetwarzania.

78.  Telemarketing

Czym jest telemarketing?

Telemarketing to nic innego jak dzwonienie do ludzi i reklamowanie im danej oferty lub produktu. Jest to forma marketingu bezpośredniego. Ogólnie rzecz biorąc, telemarketing jest trudną dyscypliną marketingową, bo większość ludzi nie przepada za odbieraniem obcych połączeń z nachalnymi ofertami.

Telemarketing 2022 – przykłady i pomysły

79.  Vertical marketing

Czym jest vertical marketing?

Marketing wertykalny to technika skierowania swojego produktu do określonej grupy osób. Potrzebujesz przykładów marketingu wertykalnego?

Wyobraźmy sobie firmę, która produkuje koktajle proteinowe. Dwa sąsiednie stoiska mogą być np. salą gimnastyczną i sklepem ze zdrową żywnością. Powinni używać różnych pionowych kampanii marketingowych, aby wprowadzić swoje koktajle w te 2 różne miejsca.

80.  Marketing wideo

Czym jest marketing wideo?

Marketing wideo to wykorzystanie krótkich filmików do reklamowania produktu lub usługi. Marketing wideo jest obecnie niezwykle skuteczny z kilku powodów.

Po pierwsze, ludzie uwielbiają oglądać filmy. Po drugie, technologia sprawiła, że oglądanie filmów jest niezwykle łatwe.

Potrzebujesz przykładów marketingu wideo?

Wiele firm korzysta z YouTube do promowania produktów i usług. I nie bez powodu. YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka na świecie.

pełna wersja strony